BMW plofmachine
Blog van Wegenwachter Martin Moerkerke
Ik krijg een melding binnen van een nukkige BMW. Op de plek des onheils tref ik een ploffende en moeilijk lopende BMW motorfiets. De berijder overvalt me direct met de vraag wat dat nou toch kan zijn. ‘Ik vermoed een haperende ontsteking. Heeft u dit al eerder gehad?’ vraag ik. ‘Ja, gisteren voelde ik bij het optrekken iets vreemds, maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed.’
Eerste maar eens kijken of er voldoende spanning is als de motor loopt. Dan blijkt dat hij al niet meer wil starten. Accu leeg . Met een starthulp loopt hij weer en dan meet ik een heel lage afgeregelde spanning . Dat kan te maken hebben met een defecte dynamo of spanningsregelaar.
Eerst de dynamo maar eens doormeten. Als ik de klem van de voltmeter aansluit op de plusaansluiting, breekt het kabeltje meteen af. Ik vermoed dat de pluskabel al een tijdje bijna afgebroken is geweest, zodat er niet genoeg laadstroom naar de accu loopt. Die raakt zo leger en leger. Eerst een nieuw kabeloogje aan de kabel monteren, aansluiten en opnieuw laadspanning meten . Die is in orde en de motor weer als een zonnetje. ‘Maar,’ vraagt pechklant zich af , ‘wat is dan de oorzaak van dat ploffen ?’ Die wordt veroorzaakt door een lage accuspanning, waardoor de ontsteking vonken overslaat. Voldaan vertrekt deze BMW rijder met een goed lopende motor.
Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.
Deel deze pagina