Benzine lekkende uitlaat
Blog van Wegenwachter Alex Tulner
Het is vrijdagmiddag tegen vijven als ik een melding krijg van een Kawasaki die benzine lekt uit de uitlaat. Ik vermoed dat de telefoniste een fout heeft gemaakt in de pechomschrijving. Want een uitlaat die benzine lekt… De motorfiets staat in het centrum van Amsterdam. Het duurt even om daar te komen in de avondspits. Als ik aankom bij de pechmotor, valt me op dat die behoorlijk op leeftijd is. Als ik een rondje om de motor heb gedraaid, bel ik de eigenaar dat ik ben aangekomen.
De telefoniste heeft de melding correct doorgegeven, want de motorrijder bevestigt dat uit de uitlaat benzine lekt als de motor loopt. Zodra hij de motor start, valt me op dat hij niet op alle vier de cilinders loopt. En inderdaad: als de motor even heeft gedraaid, loopt er benzine uit de uitlaat. Ik vermoed dat een vlotternaald in één van de carburateurs blijft hangen, waardoor een cilinder te veel benzine krijgt. Nu nog zien uit te vinden om welke cilinder het gaat.
Daar is een leuk trucje voor: ik spuit op elke uitlaatbocht een heel klein beetje kruipolie. De uitlaatbocht die niet meteen de olie laat verdampen is de boosdoener. Dat is in dit geval cilinder 2. Vaak volstaan een paar lichte tikjes met de schroevendraaier tegen de vlotterkamer. Maar dat biedt hier geen soelaas.
Doordat cilinder 2 te veel benzine krijgt, kan benzine langs de zuiger lekken en bij de motorolie terechtkomen. Maar het oliepeil zit onder maximum. En noch ik, noch de motorrijder ruiken een benzinelucht in het oliecarter. Dat is een meevaller. Maar ik moet zien wel uitvinden waardoor cilinder 2 te veel benzine krijgt. Na enig gepeins, krijg ik een ingeving. Op de inlaatbuis van cilinder 2 zit een vacuümleiding die die naar de benzinekraan loopt. Deze leiding zorgt voor vacuüm op de benzinekraan. Die gaat vervolgens open en levert benzine aan de carburateurs. Stel nu eens dat die leiding lekt en rechtsreeks benzine in de inlaatbuis van cilinder 2 loopt?
En ja hoor: als ik de vacuümleiding losmaak, loopt er benzine uit. Ik stop de vacuümleiding op de inlaatbuis van de cilinder af en zet de benzinekraan op stand ‘PRI’. Die stand zorgt ervoor dat de carburateurs ook bij niet-lopende motor van benzine worden voorzien. Het duurt even, maar na het starten van de motor is het lekken van benzine voorbij en loopt de motor weer keurig op vier cilinders.
De pechklant kan zijn rit vervolgen. Ik geef hem het advies mee de benzinekraan te laten vervangen.
Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.
Deel deze pagina