Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Achterrem blijft hangen

Blog van Wegenwachter Alex Tulner

Zaterdagmorgen word ik heel vroeg naar een Yamaha gestuurd. Op de plek des onheils zie ik een jongeman met een volbepakte motorfiets staan. ‘Echt balen’, zegt de hij, ‘was ik net op weg naar een afspraak bij een tankstation langs de A2, begeeft mijn motor het. Daar heb ik afgesproken met vrienden om een weekend te gaan sturen in de Eifel. Ik hoop dat je mij kunt helpen anders kan ik mijn weekendje Eifel wel vergeten.’

De man zegt totaal geen vermogen meer te hebben nadat hij een stukje terug een rotonde heeft genomen. Ook heeft hij het gevoel of iemand in de rem knijpt, want hij kan de motorfiets ook niet meer verder duwen. Ik krijg evenmin geen in de motorfiets. Eerst maar eens op de middenbok zetten om te kijken welk wiel niet wil draaien. Al gauw zie ik dat het achterwiel helemaal vast zit. Eerst maar even het ontluchtingsnippeltje op de remklauw los. Daar spuit remvloeistof uit. Vlug schoonmaken met water, anders tast de remvloeistof de lak aan.

Even op de rem trappen om te kijken of hij weer blijft hangen. Dan valt mijn oog op iets anders: wat zit daar voor boutje tegen het rempedaal aan? Een inbusboutje om de onderkant van de kuip vast te zetten, vlak achter het rempedaal, is losgetrild. Daardoor kan het rempedaal niet meer terugveren naar de ruststand.

De oplossing is heel simpel: boutje goed vastzetten en de tocht naar de Eifel kan doorgaan. De man staat te juichen van geluk en gaat snel op weg naar het afspreekpunt.

Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.