Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Haperende kabelboom

Blog van Wegenwachter Martin Moerkerke

Mijn hulp word ingeroepen voor een Suzuki RF die met pech staat. De eigenaar meldt dat de motor niet wil starten. Aangekomen bij de motor, krijg ik te horen dat deze een paar weken heeft stil gestaan. De accu is erg zwak, dus besluit ik de startkabels erbij te pakken. Maar zelfs op de startkabels heeft de Suzuki geen krimp. Dan maar eens verder speuren. De noodschakelaar op het stuur staat in de goede stand en kan de boosdoener niet zijn. De twee andere potentiële storingsbronnen – de schakelaars van de jiffy en die in de koppeling – doen hun werk ook naar behoren.

Ik besluit de startmotor door te meten en maak een zijkapje los. Als ik de startknop indruk, krijgt de plusaansluiting geen voeding. Het lijkt er dus op of de startmotor geen startsignaal krijgt. Het startrelais ontvangt geen signaal van de startknop. Ik vermoed daarom dat er iets mankeert aan de startknop of de bedrading.

Direct na de startknop komt er wel spanning op de draad die de startmotor aanstuurt. Het probleem moet dus verderop in het circuit zitten. Mijn vermoeden gaat uit naar het balhoofd,  een kritisch plek, omdat de kabelboom daar voortdurend heen en weer beweegt. Het is een tijdrovende klus om daar bij te komen. In besluit daarom een nooddraad aan te brengen om buitenom de startmotor aan te sturen. Dat werkt: de starmotor slaat meteen aan.

Ik raad de pechklant aan naar zijn dealer te gaan om de kabelboom te laten nakijken. Voordat ik afscheid neem geef ik hem een paar veiligheidsinstructies mee. De blokkering die starten onmogelijk maakt als de motor in de versnelling staat, werkt nu immers niet meer. Hetzelfde geldt voor de startblokkering bij uitgeklapte zijstandaard. De pechklant knoopt mijn waarschuwingen in de oren en laat weten zo snel mogelijk de kabelboom te laten nakijken.

Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.