Betalen en als het even niet uitkomt
Betalen
Je hebt 28 dagen de tijd om je factuur te betalen.
- Op de factuur staat de datum vóór wanneer wij de betaling ontvangen moeten hebben.
- Je kan het zelf overmaken of via iDEAL betalen achter Mijn ANWB.
- Is je betaalwijze automatische incasso dan staat op de factuur de datum omstreeks wanneer wij de contributie via de bank zullen incasseren.
Betalingsregeling
Als je de factuur voor je Wegenwachtpakket inclusief ANWB-lidmaatschap even niet kunt betalen, dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. Hoe gaat dat in z’n werk:
- We spreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen.
- Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
- Je ontvangt een bevestiging van de regeling.
- Vijf dagen voor elke termijn ontvang je van ons bericht dat de nieuwe termijn betaald moet worden.
- Je moet het wel zelf overmaken. Doe het op tijd, want als je een termijn niet nakomt, vervalt de regeling en moet je weer het totale – resterende – bedrag in één keer betalen.
Als je vordering is overgedragen aan één van onze incassopartners kun je niet meer via ons een regeling treffen. Zowel Payt als TKB Incasso bieden echter ook deze mogelijkheid. Je kunt hiervoor inloggen op de portal van de partij waarvan je bericht hebt gekregen. Bij Payt vraag je het aan via de knop ‘betalingsregeling’ en bij TKB via de knop ‘gespreid betalen’.
Betaalachterstand - herinneringen
Hebben wij op genoemde datum nog geen (complete) betaling ontvangen of als de automatische incasso is mislukt, herinneren we je hier drie keer aan.
- Bij de eerste herinnering krijg je nog 7 dagen de tijd om te betalen.
- Vanaf de tweede herinnering mogen wij onze dienstverlening opschorten totdat wij je betaling ontvangen hebben.
- De derde herinnering is tevens de Ingebrekestelling – we brengen € 6,- incassokosten in rekening.
Betaalachterstand - incasso
Als we na drie betalingsherinneringen je betaling nog niet ontvangen hebben, dragen wij de openstaande factuur/facturen over aan één van onze incassopartners. Wij hebben dan geen zicht meer op je betaling. Je kunt hiervoor contact opnemen met de partij waarvan je een e-mail of brief hebt ontvangen (Payt of TKB).
Het openstaande bedrag zal zijn opgehoogd met incasso- en bijkomende kosten.
De incassokosten kunnen op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-. Deze incassokosten treden in de plaats van de bij derde herinnering in rekening gebrachte € 6,--. Ook overige bijkomende kosten, zoals een deel van de BTW (dat wij niet kunnen verrekenen), alsmede wettelijke rente over het openstaande bedrag komen dan voor je rekening.
Neem contact op met Payt
- via een reply op de ontvangen e-mail;
- of via de link in de e-mail ‘het online dossier van de zaak’ en laat een bericht achter;
- of via www.factuurinzien.nl. Om in te loggen heb je het toegestuurde zaaknummer en pincode nodig. Voor de veiligheid zal Payt ook altijd naar je postcode en huisnummer vragen.
Neem contact op met TKB
- via hun website. Om op de website te komen, heb je een account nodig – dat maakt TKB voor je aan. TKB stuurt je een dossiernummer en wachtwoord waarmee je kunt inloggen;
- of via e-mail ANWBleden@tkb.nl
Maandelijks betalen
Je kunt Wegenwacht Nederland, Europa en Plus Service ook per maand betalen. Je hoeft het maar aan te geven in Mijn ANWB. Heb je inmiddels al een factuur ontvangen? Neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie: de maandelijkse premie wordt automatisch geïncasseerd en je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord? Lees hieronder de veelgestelde vragen over de betalingsregeling en -achterstand.
Ik heb betaald, maar krijg toch een betalingsherinnering. Waarom?
Ik heb geen factuur gehad, maar krijg een herinnering of aanmaning. Hoe komt dat?
Staat je vraag er niet bij? Bekijk alle veelgestelde vragen.
Deel deze pagina