Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Tussen knooppunt 07 en 05 volgt de route de Zijdeweg; hier rijdt ook gemotoriseerd verkeer, dat soms met hoge snelheid passeert; wees hierop bedacht en rijd extra voorzichtig in de bochten.
• Tussen knooppunt 05 en 04 gaat de route over de Tiendweg, een onverhard en smal pad met hobbels en water aan weerszijden. Houd rekening met tegenliggers en ga hier achter elkaar fietsen.
• De verkeerssituatie in de stad kan soms druk en onoverzichtelijk zijn.
Toegankelijkheid: deze route is ongeschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.) vanwege bovenstaande smalle paden.
Startpunt:
Verlaat de P aan de Burgaslaan (betaald parkeren) via de auto-inrit en ga bij het bordje “uit” linksaf het fietspad op. Aan de lantaarnpaal met het straatnaambord “Burgaslaan” zie je dan meteen al het eerste knooppuntenbordje “U nadert knooppunt 80”. Knooppunt 80 hangt dan direct in het zicht zodra je Metrostation Prinsenlaan nadert, onder het straatnaambordje “Kobelaan”. Ga hier rechtdoor richting 81.
Werkzaamheden bij knooppunt 81
Wegens langdurige bouwwerkzaamheden van het appartementengebouw Bernini (eind 2022 - voorjaar 2024) is de fietsroute over het John Bruijnzeelpad afgesloten. Alternatief: steek de weg over bij 81 en ga rechtsaf op het fietspad. Ga na 250 meter (net na de waterpartij) linksaf en volg het fietspad langs het water (gele borden 'omleiding'). Einde rechtsaf en meteen linksaf, verder over de straat (A. Noordewier-Reddingiuslaan). Aan het einde van het park linksaf, fietspad over bruggetje (of op die kruising linksaf, Hattasingel), nar 200 meter kom je dan weer knooppuntenbordjes tegen naar 78 en zit je weer op de route.
Veerdiensten:
Op deze route maak je driemaal een oversteek met een pontje; bekijk van tevoren de actuele dienstregeling, zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan! Het voet- en fietsveer tussen Lekkerkerk en Nieuw-Lekkerland vaart niet op zondag!
• Tussen knooppunt 61 en 31:
Volg bij knooppunt 61 de bordjes naar 31. Neem de autoveerpont van Krimpen aan de Lek naar Kinderdijk en ga aan de overkant bij 31 verder naar 03.
Kijk voor de actuele dienstregeling en tarieven van deze veerpont op www.veerdienstkinderdijk.nl.
• Tussen knooppunt 04 en 62:
Bij de veerpont naar Lekkerkerk staat geen knooppuntenbordje, volg hier de aanwijzing rechtsaf naar het pontje en steek over.
Let op: deze pont vaart niet op zondag! Kijk voor de actuele dienstregeling en tarieven op: www.veerdienstlekkerkerk.nl/.
• Tussen knooppunt 12 en 08:
Volg na knooppunt 12 de bordjes richting 17, maar ga in Ouderkerk a/d IJssel direct na de kerk rechtsaf naar de steiger. Neem het pontje en ga aan de overkant op de dijk linksaf naar knooppunt 08.
Kijk voor actuele dienstregeling en tarieven van deze veerpont op www.vaarmeerheenenweer.nl.
De route start in het oostelijkste gedeelte van Rotterdam, Prins Alexander. Zestig jaar geleden was dit nog een polder. Niet alle boeren lieten zich zomaar opslokken door de grote stad, wat op een aantal plekken is terug te zien. Zo bevindt zich in een van de winkels van winkelcentrum Alexandrium III nog een woning uit die tijd.
Het had weinig gescheeld, of de Watersnoodramp van 1953 had ook de Krimpenerwaard ernstig getroffen. Veel dijkgedeelten langs de Hollandsche IJssel waren er na de ramp zo slecht aan toe, dat het duidelijk was dat dit gebied en een deel van de Randstad door het oog van de naald waren gekropen. De Stormvloedkering bij de Hollandsche IJssel was dan ook het eerste Deltawerk en werd in 1958, slechts vijf jaar na de ramp, in gebruik genomen. Door het vele scheepvaartverkeer was het onmogelijk om de IJssel af te sluiten met een dam. Daarom zijn er twee enorme deuren van ieder 80 meter breed geplaatst, die bij storm omlaag geschoven kunnen worden.
De route gaat deels over de hoge, ruim 800 jaar oude dijken langs de Lek en de IJssel. Als gevolg van de ontwatering zakte de veengrond steeds dieper weg en moesten de dijken versterkt en verhoogd worden. Wat in de laatste vijftig jaar aan de dijken is gedaan om de waterkering en het wonen aan de dijk veilig te houden, is goed te zien aan de bebouwing. Bij sommige dijkhuizen zit er inmiddels wel drie verdiepingen verschil tussen de voordeur aan de dijk en de achterdeur aan de andere kant van het huis.
De pont zet u af in Kinderdijk, waar u een van de mooiste stukjes Nederland kunt bewonderen. Zo plotseling als de indrukwekkende hoeveelheid molens opdoemt in het landschap, zo snel fietst u er ook weer voorbij, verder de stilte en de natuur in (de veerpont Lekkerkerk-Nieuw Lekkerland vaart niet op zon- en feestdagen).
Tip: Wil je een kijkje nemen in de museummolens? Koop dan voorafgaand aan je bezoek tickets met ledenvoordeel. Inbegrepen in de prijs is een bezoek aan het Wisboomgemaal, een rondvaart langs de molens en een multi-screenfilm waarin je in vogelvlucht mee wordt genomen door de geschiedenis van Kinderdijk.
Het wemelt in dit gebied van de tiendwegen, die alleen in het rivierengebied van midden-Nederland zijn te vinden. Deze lange, veelal rechte weggetjes lopen meestal parallel aan of in de buurt van een rivier, hier de Lek of de Hollandse IJssel.
Recreatiegebied Het Loetbos dankt zijn naam aan het veenweideriviertje de Loet. Ooit lag hier een polderbos, maar dat werd lang geleden ontgonnen. Ongeveer veertig jaar geleden zijn de polders teruggegeven aan de natuur, die op de meeste plekken weer vrij spel heeft gekregen. U kunt de veelzijdige flora en fauna van dit jonge natuurgebied bewonderen via een van de uitgezette wandelroutes. En wat dacht u van een kanotocht over het riviertje? (Huur van kano’s bij Fiets- en kanoverhuur Loetbos.)