Fietsendragertest 2017
Een keer een stukje fietsen in een andere omgeving? Of lekker de fiets meenemen op vakantie? De ANWB heeft acht fietsendragers getest, zodat jij je fietsen veilig op je auto kunt vervoeren. Alle fietsendragers zijn getest met elektrische fietsen, maar de fietsdragers kunnen ook gebruikt worden voor gewone fietsen.
Fietsendragers zijn steeds makkelijker in gebruik. Waar je vroeger heel wat werk moest verzetten om een fietsdrager te monteren, zijn de nieuwe modellen 'plug and play'. Deze fietsendragers haal je uit de doos en bevestig je (bijna) direct op de trekhaak van een auto. Ook het plaatsen en vastzetten van (elektrische) fietsen op een fietsdrager gaat bij de meeste merken heel gemakkelijk.
Helaas zijn nog niet alle fietsendragers zo ver. Zo komt de fietsdrager Menabo Altair in een doos met tientallen losse onderdelen. Onze testers deden er met twee man dik een uur over om de fietsendrager in elkaar te schroeven. Daarna duurde het ook nog een half uur om de fietsen op de fietsendrager te bevestigen. De klemarmen waarmee het fietsframe vastgezet moet worden zijn te kort, lastig verstelbaar en moeten helemaal over het frame van de fiets vallen om te fixeren. Dit model blinkt dan ook niet uit in gebruiksvriendelijkheid.
Bij de andere fietsendragers is het gebruiksgemak dik in orde. De Thule 933 Easyfold XT en Cykell T21 zijn het makkelijkst van het achttal. Op de voet gevolgd door de Uebler XS-21, ANWB Touring Flex II en Twinny Load E-Wing. Voor alle fietsendragers (behalve de Monabo Altair) is één persoon voldoende om de fietsen vast te zetten. Bij zwaardere fietsen, zoals een elektrische fiets, raden wij wel aan om de fietsen met twee personen te bevestigen. Om het bevestigen makkelijker te maken, bieden Thule, Cykell, XLC en Menabo oprijgootjes aan. Ook hebben alle fietsendragers (behalve de XLC Azura) een kantelfunctie, zodat je de kofferbak nog kunt openen als de fietsen op de drager staan. Bij de Menabo Altair werkt deze functie alleen niet erg goed.
Geen ervaring met het gebruik van een fietsendrager? Of kun je een opfrisser gebruiken? Wij helpen je graag verder.
Bekijk onze uitleg over het gebruik van fietsendragers
Klemkracht
Een belangrijk aspect van een fietsendrager is de klemkracht op de kogel. De kogel bepaalt hoe stevig de fietsendrager (en dus de fietsen) vastzitten op de auto. Bij de Cykell T21 en Uebler XS-21 hoeft de kogeldruk niet afgesteld te worden. Bij de Thule 933 Easyfold XT gaat het afstellen vrij eenvoudig met een draaiknop. Als de fietsendrager niet stevig genoeg zit, dan moeten de XLC Azura, ANWB Touring Flex II, Peruzzo Pure Instinct Towball en Twinny Load E-Wing handmatig afgesteld worden met gereedschap. Dat is minder gebruiksvriendelijk, maar wel van groot belang zoals uit de rijproeven bleek.
Onder normale omstandigheden presteren alle fietsendragers goed. Denk hierbij aan remmen, slecht wegdek, drempels, rotondes, een stukje snelweg en het doorsnee bochtenwerk. Bij de uitwijkproef op 70 km/u ging het mis met de Peruzzo Pure Instinct Towball en XLC Azura. Bij de fietsendrager van Peruzzo brak een bout en hij draaide steeds scheef. De fietsdrager van XLC kwam zelfs helemaal los van de kogel; ook de fietsen lagen op het asfalt. Bovendien is de kans op foutief gebruik met dit model groot en schiet de handleiding te kort. Deze fietsendrager krijgt dan ook de eindbeoordeling ‘slecht’, hoe gebruiksvriendelijk hij ook is. De fietsendragers van de ANWB (korte grijparm verschoof een stukje tijdens de uitwijkproef) en Twinny Load (fietsdrager draaide scheef op de kogel) krijgen een punt aftrek op de beoordeling voor de rijtest.
Sloten
De sloten op de fietsendragers schieten helaas flink te kort. Een elektrische fiets kost al snel €2.000 en een fietsendrager €400 terwijl de meeste fietsendragers kinderlijk eenvoudig te openen zijn. Soms is het slot voor de beveiliging van de fietsen makkelijk te openen, soms het slot van de kogelvergrendeling of soms zelfs beide. Bij de meeste fietsendragers (met uitzondering van de Uebler XS-21 en Thule 933 Easyfold XT) is een schroevendraaier of stevige schaar (Twinny Load E-Wing) genoeg om de fietsen los te kunnen maken. Hierdoor kan je dure fiets al tijdens een korte tankstop worden gestolen.
Ons advies: laat een fietsendrager nooit ongebruikt op een auto zitten en zet fietsen (bijvoorbeeld tijdens een overnachting onderweg) vast met een extra kabelslot. Uiteraard kun je ook beter een accu en andere fietsaccessoires van je fiets in de auto leggen. Zo heb je minder kans op diefstal, een lager gewicht op de fietsendrager en minder kans op waterschade bij slecht weer.
Conclusie fietsendragertest voor elektrische fietsen 2017
Het grote gebruiksgemak en de prestaties tijdens de rijtesten van het merendeel van de fietsendragers stemt zeer tevreden. Desondanks raden we twee modellen af. De Menabo Altair is het tegenovergestelde van gebruiksvriendelijk en de XLC Azura haalde de uitwijkproef met 70 km/u niet.
De zeer gebruiksvriendelijke, robuuste en bijna perfect afgewerkte Thule 933 Easyfold XT presteerde prima op bijna alle onderdelen en is onze testwinnaar. Ook de Cykell T21, Uebler XS-21 en Twinny Load E-Wing zijn uitstekende fietsendragers. De ANWB Touring Flex II scoort ook 'goed', maar is wel een stuk goedkoper dan de concurrentie. Deze fietsendrager is daarom de voordelige keus.
Hieronder kun je per fietsendrager de plus- en minpunten lezen en hoe ze scoren op diverse geteste onderdelen.
Hoogwaardige fietsendrager van Belgische productie en design. Robuust en zeer makkelijk in gebruik. De kogel hoeft bijvoorbeeld niet afgesteld te worden. De fietsen staan op twee niveaus. Enerzijds makkelijk omdat ze elkaar dan niet in de weg zitten. Anderzijds moet je één fiets dan wel hoger tillen of rollen met de optionele oprijgootjes. De Cykell T21 presteerde zeer goed tijdens de rijtesten. Vouwt niet heel klein op.
Specificaties
Model | Cykell T21 |
Prijs |
€599 |
Gewicht | 17,1 kg |
Formaat ingevouwen | 75 x 100 x29 cm |
Maximaal draagvermogen |
62,2 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Goed / zeer goed |
Sloten | Redelijk |
Montage | Zeer goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Goed / Zeer goed |
Rijproeven |
Zeer goed
|
Pluspunten |
+ Goed slot kogel
+ Kan gerold worden + Zeer gebruiksvriendelijk + Kogel hoeft niet te worden afgesteld + Robuust + Gebruiksklaar uit de doos + Handige straps voor de wielen |
Minpunten |
- Fiets hoog tillen of rijden met gootje
- Slechte sloten fietsen - Ingevouwen niet compact |
Eindoordeel |
Goed / Zeer goed
|
Handige en compacte fietsendrager. Makkelijk in gebruik. In een paar minuten kun je zowel de fietsendrager koppelen als de fietsen erop bevestigen. De fietsdrager is compact in ingevouwen toestand, inclusief fijne handgrepen. De korte arm verschoof een stukje tijdens een uitwijkproef op 70 km/u. De constructie blijft iets achter bij bijvoorbeeld de Thule 933 Easyfold XT en Cykell T21 door wat kwetsbare onderdelen (bijvoorbeeld bevestiging kentekenplaat en lampen.
Specificaties
Model | ANWB Touring Flex II |
Prijs |
€379 voor ANWB-leden, €399 voor niet-leden |
Gewicht | 17,9 kg |
Formaat ingevouwen | 70 x 55 x 32 cm |
Maximaal draagvermogen |
60 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Redelijk / goed |
Sloten | Matig |
Montage | Goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Goed |
Rijproeven |
Goed
|
Pluspunten |
+ Prijs/kwaliteitverhouding
+ Makkelijk in gebruik + Handgrepen |
Minpunten |
- Arm verschoof stukje bij rijproef
- Enkele kwetsbare onderdelen - Sloten - Smalle U-balk |
Eindoordeel |
Goed
|
De Menabo Altair is de lastigste fietsendrager van het stel. Je doet er zeker een uur over om hem te monteren (tientallen losse onderdelen) en ook het bevestigen van fietsen is heel lastig. De constructie laat ook nog te wensen over (loshangende schakelaars van de lampen bijvoorbeeld) en je kunt hem niet invouwen. Tijdens de rijproeven deed de Menabo Altair het wel goed.
Specificaties
Model | Menabo Altair |
Prijs |
€359 |
Gewicht | 18,1 kg |
Formaat uitgevouwen | 80 x 133 x 47 cm |
Maximaal draagvermogen |
50 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Matig |
Sloten | Matig |
Montage | Slecht |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Slecht |
Rijproeven |
Zeer goed
|
Pluspunten |
+ Alle rijproeven goed doorstaan
|
Minpunten |
- Lastige en lange montage
- Fietsen zeer lastig te bevestigen - Kantelmechanisme werkt niet goed - Kan niet worden ingevouwen - Matige sloten - Maximum draag vermogen slechts 50 kg |
Eindoordeel |
Matig / Redelijk
|
Fietsendrager van Italiaans design en makelij. Presteerde helaas niet heel goed tijdens de rijproeven. De fietsdrager draaide telkens scheef tijdens de uitwijkproeven op 70 km/u en een bout van het klemmechanisme brak af. Ook van de fragiele, opklikbare wielgoten zijn niet goed. De Peruzzo Pure Instinct Towball is wel redelijk makkelijk in gebruik.
Specificaties
Model | Peruzzo Pure Instinct Towball |
Prijs |
€359 |
Gewicht | 16 kg |
Formaat uitgevouwen | 69 x 60 x27 cm |
Maximaal draagvermogen |
60 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Redelijk |
Sloten | Matig |
Montage | Redelijk |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Redelijk / Goed |
Rijproeven |
Matig
|
Pluspunten |
+ Brede U-balk
+ Grijparmen in twee richtingen verstelbaar |
Minpunten |
- Fragiele, opklikbare wielgoten
- Bout brak tijdens rijtest - Geschikt voor fietsen met een frame van max 60 mm dikte - Kogel lastig te klemmen - Handleiding onduidelijk |
Eindoordeel |
Matig / Redelijk
|
Deze zeer gebruiksvriendelijke, robuuste fietsendrager deed het goed over de hele linie. Gelijk gebruiksklaar uit de doos, duidelijke gebruiksaanwijzing, handig koppelen op de trekhaak en ook het bevestigen van fietsen gaat zeer makkelijk en snel. De Thule 933 Easyfold XT klapt makkelijk uit én in, tot een handzaam pakket met handgrepen.
Specificaties
Model | Thule 933 Easyfold XT |
Prijs |
€699 |
Gewicht | 17,8 kg |
Formaat uitgevouwen | 68 x 63 x32 cm |
Maximaal draagvermogen |
60 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Goed / Zeer goed |
Sloten | Redelijk / Goed |
Montage | Zeer goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Goed / Zeer goed |
Rijproeven |
Zeer goed
|
Pluspunten |
+ Makkelijk draagbaar
+ Zeer goed gebruiksgemak + Makkelijk afstelbaar voor de kogel + Zachte draaiknoppen + Handige straps voor de wielen + Gebruiksklaar uit de doos |
Minpunten |
- Sloten kunnen beter
- Wielstraps niet verstelbaar |
Eindoordeel |
Goed / Zeer goed
|
De Twinny Load E-Wing is een prettige, robuuste en gebruiksvriendelijke fietsendrager met een paar zwakke punten. Zo is de U-buis aan de smalle kant (dat kán het lastiger maken om de fietsen goed vast te zetten) en zijn de fietsen amper beveiligd tegen diefstal. De kunststofbandjes kunnen zo worden doorgeknipt. Als de fietsdrager niet goed genoeg klemt op de kogel moet je deze nog afstellen met gereedschap.
Specificaties
Model | Twinny Load E-Wing |
Prijs |
€399 |
Gewicht | 16,9 kg |
Formaat uitgevouwen | 75 x 57 x 32 cm |
Maximaal draagvermogen |
56,1 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Goed |
Sloten | Matig |
Montage | Zeer goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Redelijk / Goed |
Rijproeven |
Goed
|
Pluspunten |
+ Makkelijk, snelle montage
+ Mooie, lange wielgoten + Robuust |
Minpunten |
- Kogel moet mogelijk afgesteld worden
- Draaide scheef bij uitwijkproef - Sloten zijn te zwak - Slordige bedrading - Smalle U-balk - Draaiknoppen doen pijn aan handen |
Eindoordeel |
Goed
|
De Uebler X21s is de meest compacte fietsendrager van het stel. In ingevouwen toestand kun je hem vrijwel overal stallen. Het is ook een zeer gebruiksvriendelijke fietsdrager. De fietsen staan goed vast, de rijproeven werden goed doorlopen en hij komt gebruiksklaar uit de doos. Enige minpunten: de wielgoten zijn aan de korte kant en de straps voor de banden zijn niet verstelbaar.
Specificaties
Model | Uebler X21s |
Prijs |
€564 |
Gewicht | 13,6 kg |
Formaat uitgevouwen | 64 x 62 x 23 cm |
Maximaal draagvermogen |
60 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Goed |
Sloten | Redelijk |
Montage | Zeer goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Goed / Zeer goed |
Rijproeven |
Zeer goed
|
Pluspunten |
+ Brede U-balk, Goede sloten
+ Handige straps voor de wielen + Compact pakket (opgevouwen) + Licht van gewicht + Gebruiksklaar uit de doos |
Minpunten |
- Korte wielgootjes
- Wielstraps niet verstelbaar |
Eindoordeel |
Goed / Zeer goed
|
De XLC Azura is een prettige en gebruiksvriendelijke fietsendrager, maar faalde tijdens de rijproeven. Om precies te zijn bij de uitwijkproef van 70 km/u. Bovendien is de kans op foutieve montage groot en schiet de handleiding te kort.
Specificaties
Model | XLC Azura |
Prijs |
€399 |
Gewicht | 12,5 kg |
Formaat uitgevouwen | 70 x 53 x 26 cm |
Maximaal draagvermogen |
60 kg
|
Beoordeling
Constructie / Onderdelen | Goed / Zeer goed |
Sloten | Matig |
Montage | Zeer goed |
Koppelen aan trekhaak / Fietsen vastzetten | Goed / Zeer goed |
Rijproeven |
Slecht
|
Eindoordeel |
Slecht
|
Reactie XLC op uitslag Fietsendragertest 2017
'XLC herkent zich niet in de testresultaten van de ANWB. Uit onderzoek is feitelijk gebleken dat de oorzaak van het negatieve testresultaat een foutieve bevestiging op de auto is geweest. Na analyse van de desbetreffende fietsdrager is gebleken dat de borging van het klemmechanisme op de kogel niet is ingeschakeld. Bij ieder foutief gebruik van een dergelijk klemmechanisme, zoals bijvoorbeeld bij een caravankoppeling, zullen de gevolgen niet te overzien zijn.
XLC is ervan overtuigd dat bij goed gebruik er altijd sprake is van een veilig product. Dit is ook door de RDW als zodanig beoordeeld. XLC zal deze ANWB-test opnieuw laten uitvoeren door een onafhankelijk instituut met dezelfde omstandigheden.
XLC wil benadrukken dat de huidige gebruikers van een XLC fietsdrager een veilig product in hun bezit hebben als zij de fietsendrager bevestigen zoals beschreven in de handleiding. Daarnaast wil XLC vermelden dat deze klemconstructie gedurende 18 jaar gebruikt wordt op diverse fietsdragers.'
Naschrift ANWB
Volgens de fabrikant en de handleiding borgt de Azura fietsendrager automatisch wanneer deze is uitgevouwen. Dit zou dus ook het geval moeten zijn tijdens onze zorgvuldig uitgevoerde test. De eerder genoemde RDW verricht géén rijproeven voor een typegoedkeuring. XLC wilde niet meewerken aan een aangeboden hertest.
Deel deze pagina