Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

253 expert vragen

  1. Onderhoudshistorie en AVG

    Gevraagd op 18 april 2019

    Ik heb een occasion (5 jaar oud, 46.000 km op de teller) gekocht die onderhouden is door twee dealers. Via mijn dealer heb ik de onderhoudshistorie opgevraagd. Van 1 dealer heb ik die gekregen, maar de ander wil deze niet geven en beroept zich daarbij op de AVG. Hij wil alleen specifieke vragen van mij over een mogelijk uitgevoerde reparatie beantwoorden. Is deze weigering terecht?

  2. Benzine bij de diesel

    Gevraagd op 29 maart 2019

    Wij hebben op de terugweg van de wintersport in Duitsland (Aral in Solingen) getankt en daarna naar huis gereden. Daarna hier nog 3 dagen gereden voordat de auto begon te haperen. Bij de garage is de ECG(?) vervangen en kregen we de auto weer mee. De auto vol getankt bij Esso Krommenie, de volgende dag had de auto nog steeds problemen (haperen bij koude motor). Weer naar de garage en na wat pompen/brandstofverstuivers vervangen te hebben en uiteindelijk de tank geleegd te hebben, bleek er een kleine hoeveelheid benzine in te zitten. Schade €2400

  3. Hoe los ik probleem naar reparatie auto best op?

    Gevraagd op 25 maart 2019

    Betreft een Hyundai IX 20 van 2010. In juli 2017 bij KM stand 89.145 zijn mijn autobanden vervangen, gebalanceerd en  uiitgelijnd door Kwikfit. In Oktober 2018  werd ik door mijn garage geadviseerd om de fuseekogels van mijn auto te vervangen wegens overmatige speling in de kogels. Op 28 november 2018 bij kilometer stand 105911 is de reparatie door mijn garage uitgevoerd. Afgelopen vrijdag 22/3/19 ben ik naar Kwikfit gereden om een spijker uit een voorband te laten halen. Kilometer stand 110000. De medewerker van Kwikfit liet mij zien dat er abnormale slijtage te zien was aan mijn voorbanden. Hij kon zien dat mijn auto recentelijk gerepareerd was en vroeg of de banden uitgelijnd waren na de reparatie.  Ik wist het niet zeker omdat ik de reparatie had overgelaten aan mijn garage. Volgens de medewerker was de slijtage te wijten aan het feit dat bij de reparatie de banden niet goed uitgelijnd zijn geweest. Beide voorbanden moeten worden vervangen terwijl er pas 21000 km mee is gereden. Verder moet de banden weer worden uitgelijnd.

  4. Motorschade

    Gevraagd op 23 maart 2019

    Ik ben van mening dat er door een door de dealer verkeerd uitgevoerde reparatie schade is ontstaan aan de motor van mijn auto. Ik heb hiervoor volgens mij een aantal bewijzen.ik word echter afgescheept met dat ik maar door dekra een onderzoek moet laten doen op mijn kosten.... Kunt u als ANWB hierin iets betekenen voor mij? Heb uiteraard meer info beschikbaar indien u denkt mij hierin te kunnen helpen.

  5. Auto velg

    Gevraagd op 14 maart 2019

    Ik heb mijn velg laten maken door een bedrijf in utrecht. Na aankoop van mijn 2e hands velgen bleek er een scheur in de velg te zitten. Dit direct doorgemeld naar de verkoper die wilde de reparatie 50% vergoeden. Daar ging ik mee akkoord. Na de velg gemaakt te hebben totale kostten 75 euro. Blijkt de velg niet goed gerepareerd hij gaat namelijk weer langzaam leeg. Dit was eerst ook het geval.

  6. Garantie op reparatie

    Gevraagd op 01 maart 2019

    Twee jaar geleden bleek ik water te hebben in de olie van mijn saildrive.  Conclusie van de jachtwerf waar ik al jaren mijn boot stal, lekkende keerring bij de schroef. Nu is de boot (Compromis 999) al ruim  20 jaar oud, dus dat leuk geen onlogische verklaring. De keerringen zijn toen gerepareerd.

  7. Koppakking kapot na wisseling waterpomp

    Gevraagd op 05 februari 2019

    Auto voor APK gebracht en grote beurt. Distributieriem en waterpomp is vervangen op advies. Na deze reparatie zijn er problemen ontstaan. Koelvloeistof verbruik was heel hoog en we zijn 3 keer terug gegaan en bijgevuld. Laatste keer is er dikke vloeistof in gegaan en nu zijn de koppakking kapot. Volgens mij een vervolg van de reparatie. Garage gooit het nu op de leeftijd van de auto... Er is mijn ogen iets mis gegaan bij de reparatie, maar dat toegeven is een probleem.  ​​​​​​​ Uw oordeel graag!

  8. Ruitenwissermotor door monteur beschadigd

    Gevraagd op 15 januari 2019

    Mijn voorruit verwarming is defect. Om een diagnose te kunnen stellen moest de ruitenwissermotor worden losgehaald. De monteur heeft van deze motor een nok afgebroken zodat er een nieuwe moest worden gemonteerd. Hiervoor werd € 195 berekend. Kan dit zomaar?

  9. Kapotte turbo

    Gevraagd op 21 december 2018

    In juni 2012 heb ik een nieuwe vw polo 1.2 TSI Bluemotion bij de dealer gekocht. Na circa 3,5 jaar en een kilometerstand van 36.000 is de turbo kapot gegaan. Schadepost € 1.500. Uit d...

  10. Weigering BMW coulance te verlenen nadat binnen 3 maanden de stuurbekrachtiging en motor vervangen moesten worden. Km 131.000 auto van 2012

    Gevraagd op 10 december 2018

    Dag,Michiel Claesen heeft mijn vraag uitvoerig beantwoord. Echter op 1 punt is er sprake van misverstand. Ik heb de reparatie laten uitvoeren door Polderman (verkoper) niet door BMW. ...