Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

999 expert vragen

  1. Boete Italië via incassobureau (NIB)

    Gevraagd op 17 januari 2020

    Via NIB (incassobureau) hebben we in december een 2-tal verkeersboete's uit Italie ontvangen (NIVI Credit). We zijn in September 2016 (2x;  heen en terug) in een verkeersluwe zone in gereden met een huurauto in Brescia. Inmiddels hebben we middels de  modelbrief van de ANWB bezwaar gemaakt en aangegeven dat we akkoord gaan met de boete (incl. procedure en kennisgevingskosten), maar niet met de belachelijke incasso- en rentekosten. De oorspronkelijke boete bedraagt € 92,50 en nu is de boete € 324,31. Wij hebben ook de stukken binnen gekregen en daar blijkt inderdaad dat het onze huurauto is geweest en dat in Oktober 2017 ons een aangetekend stukken hebben gestuurd (maar deze hebben we nooit opgehaald of gezien) Het NIB gaat niet akkoord met mijn tegenvoorstel en wil een regeling (geen idee wat dat voor regeling kan zijn). Nu lees ik dat het NIB mij nooit tot betaling kan dwingen, maar zou graag willen weten wat mijn volgende stap moet zijn. Ik wil best een bedrag betalen maar niet 2 x € 324,- (buiten propotioneel). Want ik wil dit wel graag oplossen ! Concreet: wat is mijn volgende stap op basis van uw ervaringen. Ik lees namelijk veel gelijksoortige verhalen op uw site, maar  nooit hoe het afloopt en wat er vervolgens gebeurt Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.

  2. Internationale bekeuring

    Gevraagd op 15 januari 2020

    Ik heb een internationale bekeuring gekregen van Call2Collect. Op de website van anwb staat dat alleen het CJIB de bekeuring kan opleggen. Wat is het advies, de bekeuring van Call2Collect betalen zónder de incasso kosten of wachten totdat het CJIB de bekeuring alsnog krijgt toegestuurd door de Italiaanse overheid. En als dat gebeurd, is de boete dan hoger dan dat deze nu is?

  3. Camping failliet

    Gevraagd op 15 januari 2020

    Goedenavond, een reservering onder recron-voorwaarden. de camping waar we vorig jaar een reservering gedaan hebben is failliet verklaart door de rechter. kunnen we nog op een of andere manier ons geld terug krijgen. bij het garantie fonds waren ze geen lid. maar op de reservering staat wel dat ze onder Recron voorwaarden van toepassing zijn.

  4. Medische verklaring Zuid-Afrika

    Gevraagd op 13 januari 2020

    Het betreft een reis naar Zuid Afrika. Op uw website geeft u informatie over een noodzakelijke medische verklaring m.b.t. medicijnen die onder de opiumwet vallen https://www.anwb.nl/vakantie/zuid-afrika/informatie/douane Ik heb uw helpdesk gebeld met de vraag of deze informatie volledig is, maar uw medewerkster kwam daar ook niet helemaal uit. Concreet is mijn vraag: Is het voldoende als ik met een engelstalige medische verklaring voorzien van apostillestempel op reis ga? of: heb ik daar meer voor nodig, bijvoorbeeld een nadere verklaring/formulier (etc.) van de Zuidafrikaanse ambassade. Het lijkt er op dat de instantie waarnaar u verwijst CAK (hetcak.nl) iets dergelijks voorschrijft. Kortom ik kom er helemaal niet uit en hoop dat u mij (glas)helderheid kunt verschaffen.

  5. Vordering van Call2collect

    Gevraagd op 13 januari 2020

    Ik heb afgelopen zaterdag (10-01-2020) 2 x vordering gehad van ieder 444,00 euro vanuit incassobureau call2collect amsterdam. Dit gaat over 2 x boete in Italie van 30-07-2018. Ik heb echter nooit een bekeuring , herrinnering of aanmaning ontvangen. Noch van Multiservizi SRL (Italie) noch van het CJIB. Het gaat in beide gevallen over boete van art. 7 paragraaf 1-14 van de italiaanse wegcode. WAT KAN IK HIERTEGEN DOEN ??? Ze verwachten binnen 14 dagen geld.

  6. Is het gebruik van richtingaanwijzers niet meer verplicht?

    Gevraagd op 11 januari 2020

    Regelmatig zie ik dat richtingaanwijzers niet meer gebruikt worden, en soms ben ik de enige doe hier nog aan denkt. Is het aanzetten mogelijk facultatief geworden?  De wetgever communiceert niet altijd even scherp over veranderende verkeersregels.

  7. Garantieaanvraag nieuwe caravan duurt nu al 2,5 maand

    Gevraagd op 10 januari 2020

    In de garantieperiode geconstateerd en gemeld dat de voorruit schuurplekken zichtbaar zijn (tussen de buiten en de binnenruit). Dit gemeld bij de dealer. Hij vertelde mij dat hij een aanvraag bij de fabrikant zou indienen (Hymer). Diverse keren gebeld, dan wordt er verteld dat ze nog niets van Hymer gehoord hebben. Dit is nu 2.5 maand geleden. is dit normaal?

  8. Ontploft onderhoudsvrij oliefilter in automaat

    Gevraagd op 9 januari 2020

    Eind augustus 2019 is op de vakantie heenreis het onderhoudsvrije oliefilter ontploft in de automaat van mijn Audi A3 G-tron. In 1e instantie is Audi gebeld voor mobiliteitsservice maar die gaven aan dat hier geen recht op was.

  9. Terugroepactie auto

    Gevraagd op 9 januari 2020

    Ik wil graag mijn auto verkopen. Op de internetpagina van het RDW staat een terugroepactie vermeld. Mijn auto is bij de dealer geweest en het probleem is verholpen. Na de afspraak heb ik de auto professioneel laten poetsen om zo de auto beter en sneller te kunnen verkopen. De melding blijft echter in het systeem van RDW staan. Ik heb tig keer contact opgenomen en van de professionele poetsbeurt is ondertussen niets meer te zien.

  10. Dynamo defect na 2,5 jaar circa 30000km

    Gevraagd op 8 januari 2020

    2,5 geleden een nieuwe dynamo in mijn auto laten plaatsen bij de garage. Nu, nog geen 30000 km verder, is de dynamo stuk . Persoonlijk vind ik het erg snel. Is het mogelijk om mij ergens op te beroepen? Auto is altijd /nog steeds in onderhoud bij de garage.