Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

42 expert vragen

  1. Dynamo 2e keer stuk bij auto van 7 jaar oud, kan dit zomaar?

    Gevraagd op 14 februari 2020

    Ca 2,5 jaar geleden kochten wij onze Ford Focus station met half jaar garantie. Via een bedrijf Alphabet in Amsterdam als goed onderhouden lease auto. Net na het half jaar garantie bleek de dynamo stuk.

  2. Terugroepactie airbag BMW, vervangend vervoer

    Gevraagd op 12 februari 2020

    Zonet kreeg ik bericht dat mijn BMW 321i uit 1998 inderdaad de verkeerde airbag erin heeft zitten dus ik mag er niet meer mee rijden. BMW Nederland geeft 3 opties. Wat zou uw advies in deze zijn.

  3. Ontbinden koopovereenkomst?

    Gevraagd op 4 februari 2020

    Op 23 december hebben wij bij een grote erkende BOVAG dealer een nieuwe auto aangeschaft. Deze zou volgens de verkoper al de eerste week 2020 geleverd worden. Na vele pogingen tot contact per email en telefoon is er 24 januari eindelijk telefonisch contact geweest met de mededeling dat het getekende contract kwijt is, wij een kopie moesten emailen en de auto vervolgens opnieuw besteld zou moeten worden.

  4. Garantie Kangoo ZE

    Gevraagd op 23 januari 2020

    Mijn Kangoo ZE is van 2012 en heeft ca 50.000km gelopen. Volgens de Renault dealer is er ergens wat defect in de elektrische aandrijflijn wat betekend dat het voorlopig uitkomt op een reparatie van ca € 4.000,-- excl.BTW. Volgens Renault Nederland is er echter geen garantie meer van kracht (5jaar of max.100.000km) wat mij vreemd lijkt bij deze gereden kilometers. Kunt u mij hier advies in geven?

  5. Bovag garantie op lak

    Gevraagd op 21 januari 2020

    Op mijn buscamper zitten blaasjes op de lak. Valt dit onder de Bovag garantie?

  6. Ontploft onderhoudsvrij oliefilter in automaat

    Gevraagd op 9 januari 2020

    Eind augustus 2019 is op de vakantie heenreis het onderhoudsvrije oliefilter ontploft in de automaat van mijn Audi A3 G-tron. In 1e instantie is Audi gebeld voor mobiliteitsservice maar die gaven aan dat hier geen recht op was.

  7. Dynamo defect na 2,5 jaar circa 30000km

    Gevraagd op 8 januari 2020

    2,5 geleden een nieuwe dynamo in mijn auto laten plaatsen bij de garage. Nu, nog geen 30000 km verder, is de dynamo stuk . Persoonlijk vind ik het erg snel. Is het mogelijk om mij ergens op te beroepen? Auto is altijd /nog steeds in onderhoud bij de garage.

  8. Foute levering auto

    Gevraagd op 20 december 2019

    In maart heb ik een nieuwe Volvo besteld. Als optie wilde ik graag een Harman Kardon geluidinstallatie. De auto is binnen maar komt pas in januari op naam. Ik heb de auto gezien en merkte dat de installatie er niet in zat. Fout bij het bestellen door de dealer. Hij wil me nu korting geven, oftewel de kostprijs eraf halen, en een gratis eerste grote beurt ter compensatie. Maar dit staat wel in schril contrast met wat ik wilde, een goede installatie. Wat moet ik hiermee doen? Een nieuwe auto laten komen, of een betere schadevergoeding, en wat is dan redelijk

  9. Auto mist opties

    Gevraagd op 19 december 2019

    Vorige week heb ik een auto gekocht van eind 2017. Volgens de website van de dealer zou deze auto vol opties zitten. Deze zijn op de website ook allemaal gespecificeerd. Bij bezoek aan de garage werden ook diverse opties benoemd waar onder cruise control. De verkoper legde zelfs uit hoe ik deze aan moet zetten. Tijdens mijn eerste lange rit wil ik de cruise control aanzetten maar dit werkt niet. Nadat ik de boekjes er bij pak blijkt dit ook helemaal niet aanwezig te zijn. Dit is slechts een snelheidsbeperker. Toen ben ik verder gaan kijken op de optielijst op de website en nu zag ik dat ik ook het verwarmd stuurwiel mist, de verkeersbordherkenning, de vermoeidheidsdetectie en de grootlicht assistentie.

  10. Afwijkende uitlijning vaste achteras van personenwagen

    Gevraagd op 5 december 2019

    Peugeot 3008 Allure (04-2018) I.v.m. overmatige slijtage van mijn rechterachterband, heb ik de uitlijning van de auto door mijn bandenfirma laten controleren. Nu blijkt bij de uitlijncontrole van de achterwielen, dat het rechter achterwiel een afwijking heeft die buiten de fabrieksspecificaties valt. Geen grote afwijking, maar dat kan de snellere slijtage van de re. achterband wel verklaren. De auto heeft echter een vaste achteras, waardoor correctie niet mogelijk is en er dus een afwijking in de achteras zelf moet zitten. Ook bij de beurt begin dit jaar werd de iets hogere slijtage van de band t.o.v. de andere banden al vastgesteld, maar is daar verder door de dealer niets mee gedaan. De auto is nooit betrokken geweest bij een aanrijding en er is ook anderszins naar mijn weten geen impact geweest die dit kan verklaren. De bandenspanning is steeds correct geweest en wordt zeer regelmatig gecontroleerd. Aangezien deze auto nog in de garantieperiode zit, vraag ik me af of ik hiervoor een garantieclaim kan indienen.