Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

27 expert vragen

  1. Flitspaalsignalering in TomTom VIA 53

    Gevraagd op 12 augustus 2019

    Ik heb een TomTom VIA 53 en daarvan is de flitspaalsignalering voor Duitsland niet te verwijderen, wel uit te schakelen. Maar eigenlijk is het nu toch zo dat TomTom mij dus op pad stuurt met een navigatiesysteem dat niet aan de wetgeving in Duitsland voldoet. Ik kan de informatie niet verwijderen namelijk zoals bij de oudere systemen wel kon. Wat is uw mening hierover?

  2. Actieradius/laadvermogen Jaguar I-pace

    Gevraagd op 06 augustus 2019

    De geleverde auto schiet tekort qua actieradius en laadtijd tov de in brochure en verkoper genoemde waarden. De afwijkingen zijn zeer groot namelijk 250/300 versus 420/470 en tweemaal zomlange laadtijd. Via mijn advocaat bot gevangen bij Jaguar Nederland ls bij dealer Jager in Heemskerk. Procederen wordt een dure en langdurige zaak. Wat kunt u voor mij betekenen. Overigens de klachten komen van veel Jaguar rijders. Niemand heeft zin in een rechtszaak.

  3. Waterpomp lekt binnen 6 maanden, geen garantie wel aankoopkeuring

    Gevraagd op 05 augustus 2019

    De waterpomp van onze Peugeot 206 cc 2.0 uit 2003 is lek, dit is geconstateerd binnen 6 maanden na aanschaf van de auto. Tijdens de aankoop is er een aankoopkeuring geweest in opdracht van de koper, hierbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd aan de waterpomp of het koelcircuit. Bij de garage is door ons aangegeven dat dit binnen 6 maanden is ontstaan, en dat in alle redelijkheid verwacht mag worden dat een auto, in dit geval waterpomp, niet lek raakt binnen deze 6 maanden. Daarbij aangegeven dat het raar is dat het risico bij de aankopende partij ligt. De garage geeft hierop aan dat ten tijde van de aankoop dit defect niet aanwezig was en ze niks kunnen doen aan deze lekkage, met andere woorden: pech! Mag ik, ondanks de aankoopkeuring, er vanuit gaan dat dit product non-conform is en niet de eigenschappen bezit die ik logischerwijs zou mogen verwachten? En dat de garage verplicht is deze te herstellen op eigen kosten( of forse coulance)? Bedankt voor de hulp!

  4. BOVAG garantie versus Toyota garantie en dwaling bij verkoop

    Gevraagd op 17 juli 2019

    Bij de Toyota Dealer in Enschede heb ik een tweedehands auto (een Prius) gekocht ( prijs tussen 8.000 en 10.000 euro.) Het koopcontract werd dezelfde dag opgemaakt, onder de BOVAG Algemene Voorwaarden voor Koop/Reparatie en Onderhoud. Daarnaast zou de BOVAG Garantie van toepassing zijn en ik kreeg er een extra Toyota Occasion Plus garantie bij, voor 6 maanden tegen een meerprijs.

  5. Puntlassen losgescheurd

    Gevraagd op 03 juli 2019

    bij het scharnierpunt (kogelgewricht) op de carrosserie zijn de puntlassen zomaar losgescheurd. M.i. zou dit toch niet mogen gebeuren. Tevens is dit gewoon een onveilige situatie, voor het zelfde geld krijg je zo’n gasveer in je gezicht.

  6. Seat Leon TSI 2011

    Gevraagd op 26 juni 2019

    Ik was benieuwd wat het recht was voor het volgende. We hebben in 2017 een SEAT LEON TSI gekocht bij de Seat Dealer te Rotterdam. We hadden al een tijd/vanaf het begin last van een ratelend geluid en hebben dit ook tijdens bezoeken aan de Seat-Dealer en een andere garage aangegeven. Nou ga ik vandaag naar de Seat Dealer om aan te geven dat de motor af en toe overslaat bij het optrekken en deze geven aan het het Kettingrek is. Ik heb al diverse berichten hierover gelezen op anwb.nl en ook gelezen wat de oplossingen geweest zijn. Maar wat is het beste om nu te doen. Zij willen alles bij ons in de mik duwen maar mag en kan dat wel zomaar als er zometeen blijkt dat de verkeerde distributieketting erom heen zat.

  7. Occasion zonder garantie gekocht - rechten?

    Gevraagd op 17 juni 2019

    Een paar dagen geleden hebben wij een Opel Corsa 2008 gekocht bij een autogarage zonder BOVAG garantie. Alle gegevens bleken netjes online op hun website compleet te zijn inclusief onderhoudsboekjes. Bij het bekijken van de auto waren er lakschade en een scheur in de bumpers. Het was te zien op een regenachtige dag. Proefrit was ook soepel gelopen. De tenaamstelling was gelijk gedaan met een mooiere afgesproken prijs en de auto was dezelfde dag nog onderweg naar huis. Er was geen koopovereenkomst getekend, alleen een overboeking was gedaan en RDW. Maar om de auto zonder regendruppels te zien was toen niet mogelijk. En ja hoor, meer punten waar we niet op konden letten. Er waren ongeveer 12 steendeukjes, vooral op de motorkap. Ook aan de zijkant heeft er iemand ooit een sleutel langs gehaald van ongeveer een half meter. Was dus ook lastig te zien toen. De verkoper meende wel wat lakschade te hebben, maar kon ze niet aanwijzen. Eenmaal thuis, dachten wij aan om het onderhoudsboekje te checken, maar dat bleek onvindbaar te zijn! Ook was er maar 1 autosleutel, geen tweede sleutel. De garage de volgende dag gebeld en ze moeten de oude eigenaresse bellen voor de sleutel en menen dat de onderhoudsboekjes uit de auto zijn gehaald tijdens het schoonmaken. We kregen maar steeds meer het vermoeden dat ze meer achterhouden, behalve de lakschade, deukjes en onderhoudsinformatie. Vier dagen later en wij hebben nog steeds niets gehoord. Goed mogelijk dat er nog meer verborgen verbreken zijn! Hoe sterk staan we tegenover het retourneren van de auto als er geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn?

  8. Nieuwe auto Opel Crossland X blijft naar rechts trekken

    Gevraagd op 11 juni 2019

    Ik heb in jan. 2019 een nieuwe auto gekocht bij Opel Harderwijk. Na korte tijd bleek dat hij naar rechts trekt. Ze hebben bij Opel diverse dingen zelf gedaan (uitlijnen ed.) maar hij blijft naar rechts trekken. Laats hebben ze de vering gefotografeerd en gecontroleerd. Bij de garage in Harderwijk zijn er 4 auto's die dit probleem hebben. Ik krijg antwoorden als "Opel is er mee bezig". Opel Nederland (wellicht Opel Duisland ook) is er nu al 4 maanden mee bezig. Het is mij een aantal keren overkomen dat ik op plotseling in de berm van de weg zat. Je moet het stuur extreem goed vast houden. Hoe harder je rijdt hoe erger het naar rechts trekken gaat. Ik vind de situatie levensgevaarlijk. Ik durf geen grote afstanden meer te rijden. Oplossingen van Opel duren me te lang. Ik wil nu een nieuwe auto of mijn aanschafbedrag terug. Wat zijn mijn juridische mogelijkheden?

  9. Nakomen offerte door een merkdealer

    Gevraagd op 11 juni 2019

    Na een proefrit en een uitgebreid gesprek over allerlei zaken (onderhoud, schades, opties) van een tweedehands auto kreeg ik een offerte mee met een geldigheidsduur van 2 weken (inclusief een bedrag voor de inruil van de huidige auto). Toen ik de volgende dag belde voor de daadwerkelijke aankoop bleek de auto tussentijds te zijn verkocht. Normaal is een offerte met een geldigheidsduur bindend. De garage (en ook de BOVAG) vindt deze offerte vrijblijvend. Hoe zit dat?

  10. Fiets Bosch accu

    Gevraagd op 20 mei 2019

    April 2016 kochten wij een Pegasus Ravenna electrische fiets bij dealer Roerade te Rotterdam. Goed voorbereid en voorlichting van de dealer zijn wij tot deze aankoop gekomen. Eén week voordat hij 3 jaar zou worden konden wij de accu niet meer opladen. Alle aansluitingen nagelopen echter zonder succes. Zijn naar dealer gegaan en heeft hem getest met als resultaat dat deze dood was.