Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

4 expert vragen

  1. Auto binnen maand kapot, non-conformiteit?

    Gevraagd op 07 februari 2019

    Op 5 januari 2019 kochten we een tweedehands Alfa Romeo 147 uit 2004 voor € 3.250 (na inruil van onze oude auto) met een kmstand van 151000. Precies een maand later (en een krappe 500km) reden we naar Duitsland en hield de auto ermee op. Onderzoek wees uit dat de koppakking kapot is, maar de garagist zei ook dat er meer aan de hand was. De auto staat nu in Duitsland en de garage waar hij staat wil niet overgaan tot reparatie omdat de kosten te hoog uit gaan vallen. Omdat wij er nog niet veel mee gereden hebben, vermoeden we dat de auto niet in orde was op het moment dat we hem kochten. De verkoper is bereid de auto te bekijken en zo mogelijk met korting te reparen. Ons lijkt dat gezien de hele situatie niet voldoende. Kunnen wij ons beroepen op non-conformiteit en van de verkoper eisen dat hij de auto kosteloos repareert of de verkoop ontbindt? En hoe zit het met de kosten die we in Duitsland al gemaakt hebben en die voor het afslepen van het voertuig naar de verkoper?

  2. Wettelijke garantie

    Gevraagd op 22 januari 2019

    Ik heb een Hyundai IX35 gekocht met 6 maanden garantie bij een verkoper die niet bij geschillencommissie hoort. Twee maanden na de aankoop heb ik toevalig gezien dat de panaromadak van de auto kapot is, zat vast en geen functie meer. Ik had hem niet gecontroleerd. Ik heb de verkoper op de hoogte gebracht en ook de garantie bedrijf. Uiteindelijk is dat gerapareerd bij de dealer door het schoonmaken en smeren. De garantiebedrijf zegt dat de garantie dekt het niet omdat deze garantie een onderdelengarantie is. De verkoper zegt dat het niet mijn probleem is. Ik ben zeker dat die dak kapot was toen ik deze kocht omdat ik hem niet helemaal had gebruikt tot die dag...

  3. Wanprestatie na aankoop

    Gevraagd op 21 januari 2019

    Ik heb op 18 oktober jl. een peugot 206 gekocht, bouwjaar 2002. Ik heb de de auto gekocht voor €1000,00. Ik heb de auto gekocht bij een garage en ik heb iemand meegenomen die verstand heeft van auto’s. De verkoper gaf aan dat hij de auto motorisch en technisch in goede orde is. De auto had geen APK. Wij hebben er een proefrit mee gemaakt en alles leek in orde.

  4. Non conformiteit

    Gevraagd op 14 januari 2019

    Recentelijk heb ik een auto gekocht bij een autodealer (17 december 2018) In een maand tijd zijn er al verschillende onderdelen stuk gegaan of vervangen. Zo komt er ook nu weer een reparatie aan. De autodealer heeft mij via de mail toegestuurd dat ik nu geen recht meer heb op garantie. Volgens het stuk op de website zou ik dat wel hebben. Ik ben benieuwd wie er nu in zijn recht staat en waar ik dat kan terugvinden. Ook zegt hij dat hij al 249 van de aankoopprijs heeft afgedaan. Dit was omdat hij onjuiste informatie in zijn advertentie had staan. Er zou cruisecontrol opzitten en dit bleek niet zo te zijn. Hij heeft zelf het voorstel gedaan.