Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

14 expert vragen

  1. Roken bij wegrijden

    Gevraagd op 17 april 2019

    Ik heb op 01-03-2019 een opel zafira gekocht uit 11-2001 na een proefrit gemaakt te hebben en goed gekeken te hebben van de auto hebben we deze aan gekocht en zijn over een gekomen geen gerantie dan was hij 400 euro goedkoper. Ik snap namelijk dat normaal onderhoud er bij hoort zoals banden en remblokken enz. Nu blijkt achter af dat de auto veel olie gebruikt dat komt omdat de afdichting van de kleppen lek zijn. Is dat dan achteraf een verborgen gebrek en moet de garage dat dan herstellen ook al is er geen garantie afgesproken? 

  2. Vergoeding van reparatie auto door importeur

    Gevraagd op 10 april 2019

    De motor van mijn auto is kapot gegaan. De rekening hiervoor is €3.000. Ik doe een beroep op non-conformiteit van het product en wil dat de importeur van mijn auto coulance toepast en de reparatie vergoed. De importeur wil dat niet doen.

  3. Garantie tweedehands auto

    Gevraagd op 13 maart 2019

    Onlangs heb ik een vraag gesteld over de garantie van mijn 2e hands auto. Zie deze link: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/42/garantie-reparatie-tweedehands-auto Nu doet de garage ontzettend moeilijk en blijven zij bij hun standpunt. Zie onderstaand de reactie:

  4. Garantie

    Gevraagd op 11 maart 2019

    14 dagen terug tweedehands auto gekocht bij handelaar. Blijkt garantie op aankoopcontract te hebben buitengesloten. Werd aangeboden als volledig onderhouden en in  uitstekende toestand. Gebreken zijn niet genoemd. Auto voldoet niet aan geschetste verwachtingen. Problemen met transmissie (hulp Wegenwacht) en verwarming. Waartoe is verkoper verplicht?

  5. Auto van dealer Audi getuned

    Gevraagd op 08 maart 2019

    We hebben een Audi A4 gekocht 3 jaar geleden en hij heeft laatst problemen aan de distributie ketting gehad . Er zat rek in maar niet genoeg om hem te vervangen dus moeten we het zelf betalen ipv dat het inder coulance ( namelijk bekent probleem) valt. Nu belde de grage gisteren dat hij storingen blijft geven op de motor en dat ze erachter zijn gekomen dat de auto getuned is. Bij Audi dealer gekocht met garantie, deze us intussen verlopen. Wel al het onderhoud vlgs schema bij Audi gedaan in de tussentijd en nog steeds mobiliteits garantie. Ik neem aan dat de garage waar ik hem gekocht heb aansprakelijk is voor de gevolgschade/ minder rest waarde etc vanwege het verkopen zonder te melden van een getunde auto?

  6. Weigering reparaties bij de aankoop

    Gevraagd op 07 maart 2019

    Na aflevering van bromauto Microcar M. Go Highland 2016 door dealer Waaienberg blijkt dat er vele functies gekoppeld aan het elektrische apparaat (BFI Box) niet werkt, bijvoorbeeld kunnen de deuren niet automatisch gesloten, waarschuwings-lichten gaan vanzelf aan alleen aan de buitenkant te constateren, lastig en irritant voor de mede weggebruikers, klok stelt zelf een tijd in, fout dus, enz. enz. Men weigert de defecte box te vervallen omdat deze te duur zou zijn. Uit coulance wilde de vestiging in Amsterdam er wat "aandoen", merkwaardig omdat er nog steeds onder garantie was/en is. Regelmatige berichten leveren geen resultaat. De beloofde doormeting van het systeem heeft nooit plaatsgevonden.

  7. Geld terug voor aankoop tweedehands auto bij garage wegens dwaling

    Gevraagd op 27 februari 2019

    Op 17-11-2018 sloot ik een koop overeenkomst met het bedrijf "jou eerste auto"l over een gele Seat Ibiza (LPG G3) met kenteken xx-xx-xx voor 1.150 euro Bij het sluiten van deze overeenkomst ben ik van de volgende situatie uitgegaan:  Ik zou de auto na ongeveer 1 week met een nieuwe apk ophalen.De werkelijke situatie is echter als volgt: Op 21-11-2018 is de auto door de verkoper gekeurd en er waren wat gebreken die verholpen zouden worden. Zie foto op laatste pagina en punten bij dd 21-11-2018. 

  8. Garantie reparatie tweedehands auto

    Gevraagd op 27 februari 2019

    In februari 2018 heb ik een 2e hands auto met 6 maanden garantie gekocht bij Blauwendaal Peugeot te Ridderkerk. In mei 2018 merkte ik dat de auto niet goed stuurde, het stuur bleef hangen in de bochten en draaide niet goed meer terug. Ik ben er mee teruggegaan en de auto is toen uitgelijnd echter heeft dit het probleem niet opgelost. In juni ben ik daarom nogmaals terug geweest en de auto is toen opnieuw uitgelijnd. Helaas loste ook dit het probleem niet op. Er werd mij verteld dat er geen oorzaak te vinden was en dat dit bij deze auto hoort. Wat ik overigens vreemd vond gezien het probleem plotseling is ontstaan.

  9. Aansprakelijk of niet?

    Gevraagd op 26 februari 2019

    Ik heb een Audi A5 voor 1,5 jaar gehad. Deze heb ik in januari ingeruild voor een andere auto. Ik heb tegen de autohandelaar gezegd dat deze auto mij te duur werd. Mede ook door het feit dat ik nu in mijn eigen plaats nu werk en de auto niet veel meer gebruik.  Zij hebben de auto bekeken en hebben een testrit gemaakt. Zij vonden het een mooie en goed rijdende auto en hebben deze van mij gekocht met alle benodigde papieren en onderhouds historie. Zij hebben de auto doorverkocht aan een andere persoon. deze persoon klaagt na 1,5 maand over het hoge olieverbruik en heeft de motor laten reviseren. Deze kosten (3600 euro) heeft hij doorgespeeld naar de autohandelaar. Echter zegt de autohandelaar dat de kosten voor mijn rekening zijn daar ik niet heb aangegeven (heb verzwegen) dat het olieverbruik hoog is. Ben ik nu verantwoordelijk?

  10. Rechten bij ondeugdelijk product

    Gevraagd op 18 februari 2019

    Ik heb 2,5 week geleden een auto gekocht. Op de terugweg raakte de auto meerder keren oververhit en werkte de verwarming niet naar behoren. De volgende dag heb ik besloten de auto te laten inspecteren door een onafhankelijke garage. Onderweg naar de garage is de auto een paar keer stilgevallen, meermaals heb ik deze opnieuw moeten starten, omdat hij steeds vermogen verloor.