Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

99 expert vragen

  1. Auto met caravan

    Gevraagd op 14 februari 2019

    Ik ben van plan een Skoda Octavia aan te schaffen , Elegance Business Line automaat, 132.000 km. Uit 2014. Wat zou deze waard zijn? Kan achter deze wagen een caravan Caravelair Antares Style 450 uit 2018?

  2. Mag importeur opties veranderen en prijs wijzigen?

    Gevraagd op 10 februari 2019

    Na 10 maanden wordt onze Skoda Kodiaq komende week afgeleverd. Op de factuur valt op dat de netto voertuigprijs € 3.535 (ex BTW) hoger is dan in de offerte. De BPM is € 4.467 lager. Uiteindelijk is hierdoor de offerte prijs nagenoeg gelijk aan het factuur bedrag. Mag de importeur zomaar een verlaging van de BPM, tgv. een lagere CO2 uitstoot gebruiken om de voertuigprijs sterk te verhogen (14%)? Vlak voor het einde van het extreem lange leveringsproces (in december 2018) kreeg ik de mededeling dat de door mij bestelde voorruitverwarming niet meer geleverd wordt. In alle andere landen kun je deze, voor mij belangrijke, optie nog steeds bestellen! Ook hier weer de vraag; mag een importeur (i.c. Pon) dit zomaar doen?

  3. Schokken bij overschakelen

    Gevraagd op 06 februari 2019

    Mijn Skoda Yeti van 07-02-2012 heeft een DSG versnellingsbak. Meestal als de motor koud is, voel ik soms een schok(je) bij het doorschakelen naar de verschillende versnellingen. Bijvoorbeeld van 1 naar 2, van 4 naar 5 en van 6 naar 7. Is dit schadelijk voor de versnellingsbak? Graag vernam ik van hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en wat u mij adviseert te doen. De kilometerstand is 117.000 km.

  4. Diesel

    Gevraagd op 06 februari 2019

    Ik las net in de kampioen nr 2 een stuk van Erik Jan de Jong over diesel. Mijn vraag is de volgende: ik heb een Skoda Octavia diesel uit 2013. Deze heeft een A label. Ik betaal ruim minder wegenbelasting en ruim minder voor mijn verzekering. Hoe is het mogelijk dat wie ik ook vraag met een benzine auto geen A label hebben. En mijn zogenaamde “vervuilende diesel” wel. Ik geloof dat het sentiment is. Mensen opjagen om geen diesel te kopen

  5. Welke steekmaat en naafgat heeft mijn auto?

    Gevraagd op 03 februari 2019

    Ik ben opzoek naar winterbanden, ik kom er alleen niet achter welke ET waarde, steekmaat en naafgat ik heb. Mijn bandnaam is 205/55 16 inch en het zijn 5 bouten die gebruikt moeten worden dus de steekmaat begint met 5x. 

  6. Vervangen accu start stop

    Gevraagd op 30 januari 2019

    Als ik geen gebruik maak van het start-stopsysteem van mijn Skoda Fabia Diesel, is het dan bij vervanging van de accu om een dure agm-accu te nemen zoals mijn garage beweert, of kan ik dan net zo goed een standaardfuncties kopen die minstens 50 procent goedkoper is?

  7. Keuze all-seasonbanden

    Gevraagd op 29 januari 2019

    ik ben eigenaar van een Skoda Fabia Combi uit 2011. Er zitten banden onder met de maat 195/60/15. Omdat de winterbanden versleten zijn en ik van dat gewissel en opslag af wil heb ik besloten dat ik all season banden aan wil schaffen. Ik rij ca 20.000 km/pj. De banden moeten geschikt zijn voor Scandinavië, Duitsland en Belgie en het sneeuwvlok M+S teken hebben. Welke band zou u mij adviseren?

  8. Skoda Fabia 1.4 stuurprobleem

    Gevraagd op 28 januari 2019

    Mijn Skoda Fabia 1.4 (bouw jaa 1999-2007) heeft een probleem met het stuur. Soms gele en rode lampje brandt op die dashboard en die stuur wordt heel hard om te draaien. Soms deze gebeurtenis komt tijden onderweg of toen starten. Dan later toevallig binnen een uur komt goed en die lampje gaat uit. Ik heb nieuw stuur pomp gekocht en stuur olie engevuld maar niks veranderd. En dag word erg hard (niet normaal, harder dan die manual auto’s) onderweg ik bel de Wegenwacht maar hij zei dat het is een electrische probleem en ANWB  kunnen niks doen. Maar mijn vraag is als die electrische probleem maakt die stuur lampje brandt aan/uit dan waarom is die stuur wordt erg hard om te draaien? Soms gebeurt op die snelweg, binnen stad en toen ik parkeren of vertreken. Soms word erg hard onderweg. Het gevaarlijk en maak mij zorgen over mijn veiligheid.

  9. Olieverbruik

    Gevraagd op 17 januari 2019

    Goedemiddag, Ik ben in het bezit van een Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 2010. 4 jaar geleden 2e hands gekocht bij km stand 50.000. Huidige stand 110.000 km. Het olieverbruik is inmiddels verdubbeld naar meer dan 1l per 2000 km. Een rit naar Zwitserland heen en terug lukt zonder olie bij te vullen niet meer. Ik gebruik de voorgeschreven olie 0W30 of 5W30. Voor de aankoop is de distributieketting vervangen. Ik weet inmiddels dat deze motoren berucht zijn om hun olieverbruik. Ik kan respectievelijk de auto inruilen, voor veel geld laten repareren of nog een tijd zonder reparatie doorrijden. Afgezien dat het lastig is voortdurend olie te moeten bijvullen vraag ik me af bij welk olieverbruik er duidelijk motorschade gaat optreden. Ik leg deze vraag aan u voor omdat  mijn skoda dealer bij elke beurt altijd met onnodige reparatie adviezen komt. Dit in tegenstelling tot mijn citroen dealer.  (1e eigenaar  C5 2.0i 16V 300.000 km met een veel lager olieverbruik!)

  10. ratelende distributieketting Skoda Rapid 1.2 TSI 90 PK

    Gevraagd op 31 december 2018

    Ik heb een Skoda Rapid 1.2 TSI van 2015 (93.000 km). Nu begint de distributieketting te ratelen bij koude start. Volgens de dealer moet dit minstens 10 seconden duren voordat ze deze ...