Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BPM over importauto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 maart 2019

Voornemens een 2ehands auto te kopen, NL-kenteken.
Polo, prijs is niet te gek. Check bij de RDW, laag BPM-bedrag (nog geen € 300,- voor een Polo eind 2016) vermoedelijk een schade-auto dus. Zit ik niet op te wachten. Vraag gesteld aan de verkoper, dit is zijn antwoord. "Wij hebben deze polo ingevoerd toen die een half jaar oud was. En er zat destijds een hoge bpm op en deze is omlaag gedrukt met een bpm rapport die is opgesteld door een autobedrijf bij mij in de buurt. "Ik ben geneigd om te stellen "als het zo gemakkelijk is om de fiscus te bedotten, deed iedereen het wel".  

Het antwoord sluit ook niet aan op mijn vraag "is dit een schadeauto?".

Vraag: de bpm drukken bij import, kan dat zomaar of moet er dan zonder meer sprake van een schadeauto, waarbij "de expert" (in dit geval een autobedrijf uit de buurt) de vrager van dienst is door de waardebepaling van de auto/het wrak, bij invoer te drukken.

 

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over een zogenaamd parallel geïmporteerde Volkswagen Polo.

Bij de import van deze auto is slechts € 299,- BPM afgedragen wat wijst op een zeer lage waarde bij import. We moeten er dan ook vanuit gaan dat het hier een schadeauto betreft of het zou moeten gaan om een frauduleus taxatierapport.

Deze auto zal altijd een auto met een verhaal blijven omdat het parallelimport betreft maar bovenal omdat er extreem weinig BPM is afgedragen wat wijst op schade.