Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vermogen en cilinderinhoud

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2019

Ik ben op zoek naar een nieuwe occasion. Nu rijd ik een Nissan Note 1.4 uit 2012. Ik zoek bijvoorbeeld een jongere Note vanaf 2016 of een Nissan Micra vanaf 2017 (nieuw model). 

Wat mij opvalt bij de nieuwere auto's dat de cilinderinhoud,BIJ ALLE MERKEN, steeds minder word. Wat de Note betreft nu 1.2 en wat de Nissan Micra betreft 1.1, 1.0 en veel types 0.9.

1. Wat is de reden dat deze steeds lager worden?
Wat me ook opvalt bij deze auto's is het verschil in PK's. mijn huidige auto heeft 1.4 en 88PK. Als ik kijk naar de nieuwe Micra's van 0.9 bestaan er uitvoeringen met een vermogen van 71PK maar ook van 90PK.
2. Wat betekent het voor het rijeigenschappen indien een auto een lage cilinder inhoud van 0.9 heeft met een 71PK of met een 90PK vermogen.
3. Deze lage cilinderinhoud auto's met meestal 3 cilinders zijn veel lichter maar maken wel behoorlijk meer lawaai?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een nieuwere generatie Nissan Note of Nissan Micra.

De Nissan Note waar u op doelt is in de 1.2 l versie beschikbaar met 80 en 98 pk. Beiden met drie cilinders alleen de laatst genoemde beschikt over een turbo. De nieuwe Micra is er inderdaad in een 998 en 898 cc versie met respectievelijk 71 en 90 pk. Met een kleinere cilinderinhoud méér pk's. Ook dit verschil is het verienste van de aanwezige turbo die de motor al bij lagere toerentallen laat presteren.

Evolutie
De drie cilinder motoren bestaan natuurlijk al veel langer maar zijn oorspronkelijk bestemd voor het allerkleinste segment voor uiteraard zo gunstig mogelijke verbruikscijfers. De driepitter heeft de afgelopen jaren een flinke evolutie doorgemaakt, al dan niet aangevuld met een turbo voor de soms broodnodige prestaties.

Levensduur cilinders
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van normaal en gemiddeld gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan.

Verschil in geluid
Verder vraagt u nog naar het verschil in geluid. Een 3 cilinder klinkt per definitie anders met een wat meer karakteristiek roffelend geluid bij accelereren. Binnen het volledige aanbod van 3 cilinders is onze ervaring dat het motorgeluid erg afhangt van merk en type auto. In sommige gevallen valt een verschil met een 4 cilinder amper op te merken, terwijl bij een ander merk en type het motorkarakter wél al snel opvalt. Afwerking en gebruikte materialen zijn uiteraard bepalende factoren en valt in veel gevallen ook te verklaren door de prijs in de prijslijst.

Proefrit maken
Bij het maken van uw keuze kan een 3 cilinder met turbo u zeer aangenaam verrassen vanwege het soepele motorkarakter. Maar het verschil tussen 3 of 4 cilinders is dus merk en type afhankelijk en zult u proefondervindelijk moeten ervaren tijdens een proefrit.