Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Technische Kennis VW T5 Motoren (Type: BNZ)

Vraag gesteld door Jan-Willem Wisselink op 11 juli 2017

Hallo ANWB,

Ik zou graag een 2e hands Volkswagen California Comfort camper kopen. Ik heb er 1 op het oog en zou daar graag een technische keuring op laten doen. Daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in de aandrijflijn combinatie. Het betreft een T5 uit 2008 met een 2.5 TDI BNZ motor met 180.000km op de teller. Ik zou graag een (ANWB) VW expert willen raadplegen over de 'issues' van deze specifieke motor / aandrijflijn.

Vanaf de facelift is VW overgeschakeld naar 4 cylinder (euro6) common rail; helaas heeft de 5 cylinder BNZ motor dit niet en werkt deze nog met pompverstuivers. De eerste T5 motoren hebben veel problemen met de pompverstuivers die los gaan zitten in de kop. Hoe is dat bij dit type motor? Zijn de pomp verstuivers bij deze kop al vastgezet met 2 bouten (ipv 1) en wellicht ook in een geharde bus? Heeft dit type motor nog een distributieriem of zit er een "onderhoudsvrije" distributie ketting op? Ook de waterpomp, de turbo, de koppeling met tweemassavliegwiel, de versnellingsbak worden vaak genoemd als er problemen zijn; zouden jullie hierover iets kunnen zeggen bij dit type motor/bus?

Het betreft een
WV1ZZZ7HZ8H139269 type 7HK
BNZ C080
1240501

Worden dit soort zaken ook bij/door de ANWB keuring bekeken/benoemt? Of zou jullie advies zijn voor deze informatie / keuring ergens anders te wezen? Zo ja; hebben jullie advies waar?

Daarnaast een vraag met betrekking tot diesel vs waarde in het algemeen. Frankrijk wil aan vanaf 2040 helemaal geen fossiele auto's meer verkopen; Nederland al 2035. Momenteel zijn deze bussen behoorlijk waardevast en bovenstaande bus zou wellicht nog een jaartje of 10 meegaan tot 2027; maar de ontwikkelingen op electrisch gebied gaan hard en ik ben benieuwd hoe snel diesel echt niet meer kan/gewild is. Hebben jullie hier een visie op / mening over? Want ik overweeg ook serieus om diesel compleet links te laten liggen en naar een benzine variant te zoeken; echter staan deze doorgaans niet bekend om hun betrouwbaarheid/zuinigheid.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt advies over de aanschaf van een VW T5 als California Camper.

Dit BNZ motortype met 96 kW is niet voorzien van een didtributieketting of aandrijfsnaar. De inwendige aandrijving vindt plaats d.m.v. tandwielen en is feitelijk onderhoudsvrij. Volgens onze info betreft dit de 10-klepper en zou de bevestiging van de pompverstuiver middels één rekboutje geschieden. Deze technische specialist heeft wellicht nuttige aanvullende info over deze motor met ook de technische gevolgen.

Het tweemassa vliegwiel herken ik niet direct als kritisch bij deze T5. Bij diesels is dat simpelweg een slijtage deel en heeft een bepaalde levensduur. Dat geldt ook voor de koppeling. Op basis van de huidige staat en conditie zou moeten blijken of koppeling en vliegwiel geen gebreken vertonen. De waterpomp kom ik inderdaad wel vaker tegen en gaan turbo's ook redelijk vaak kapot. Van de transmissie verneem ik meer automaat problemen en in mindere mate de handbak.

Ik kan me uw argwaan daarom ook wel voorstellen vanwege de niet écht vlekkeloze reputatie. Een keuring bij het ANWB Keuringstation zal een beeld geven van de huidige staat en conditie en kan in bepaalde gevallen ook aankomende gebreken signalereren die in dit stadiun nog niet relevant zijn. U moet dit dan echt zien als een aankoopkeuring om vast te stellen of de koop verantwoord is óf waar u verder nog met de verkoper over moet onderhandelen. De keurmeester zal verder geen rekening houden met de reputatie en of dit type T5 per definitie een verantwoorde koop is. Dat is toch uw eigen overweging maar in alle verahelen zit zeker een kern van waarheid en betreft het ook allemaal prijzige gebreken.

Tot slot is uw diesel zorg met betrekking tot de toekomst gerechtvaardigd. We zien nu al de diesel markt steeds verder onder druk komen te staan en verschijnen er steeds meer milieuzones. Ook daar vindt een verscherping plaats waardoor moderne diesel van nu in de toekomst best geweigerd kunnen gaan worden. Ik denk echter dat diesels in relatie tot campers onvermijdelijk zijn. Uiteindelijk is een bedrijfswagen de basis en moet u met het oog op de toekomst met name rekening houden met gesloten toeganspoorten om in de binenstad te mogen geraken. Een benzine versie als alternatief zal wat trekprestaties betreft onvoldoende toereikend zijn. Dat is dus voorlopig nog geen optie.

Wat mij betreft is de keuze voor een camper diesel nog steeds gerechtvaardigd maar is misschien deze 96 kW versie niet de beste keuze.