Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verschil snelheidsaanduiding navigatieapparatuur en dashboard

Vraag gesteld door A.Keuper op 13 november 2015

De snelheid die mijn navigatie aangeeft is een stuk lager dan de snelheidsmeter van de auto.is deze snelheid te laag aangegeven en moet je daar rekening mee houden bij de maximumsnelheid die gereden mag worden?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De snelheid die weergegeven wordt op het dashboard van de auto en die op een navigatiesysteem verschilt meestal. U vraagt of de snelheid, aangegeven door het navigatiesysteem, te laag wordt aangegeven.

Een navigatiesysteem geeft bij een constante snelheid (en goede satellietontvangst) de snelheid uiterst nauwkeurig weer, zij het afgerond op hele getallen. Een navigatiesysteem berekent de snelheid aan de hand van de afstand tussen twee meetpunten en de tijd die nodig is om die afstand af te leggen.

De snelheidsmeter en kilometerteller van de auto zijn daarentegen zelden voor 100% nauwkeurig. Omdat een snelheidsmeter van de auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid (en vanwege afwijkingen die kunnen ontstaan door bandenslijtage, bandenspanning en belading) heeft de fabrikant een marge ingebouwd. Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige. 



***

Reactie van W45:

L.S.
Mijn Outlander is van april 2015. Daar heb ik twee problemen mee:
1- na stilstand lijkt het wel of mijn banden een plat stuk in het loopvlak hebben, en dat kan bij de huidige lagere temperaturen kilometers duren voor het schudden van de auto ophoudt. Originele banden zijn Toyo R37 225/55 R18 98H, en kmstand circa 7000. Vraag; is dit normaal? Zijn er ook bandenmerken die daar minder of geen last van hebben en die gelijk ook nog stil zijn? De afrolgeluiden mn vanuit achterzijde dringen tamelijk sterk door in het interieur.
2- zonder enige directe aanleiding is woensdag 2 dec jl mijn glazen schuif kanteldak letterlijk ontploft (op A28 thv Leusden-Zuid, 100kmh). Mitsubishi Motors NL wijst een claim die ik direct via mijn dealer in Groningen gedaan heb af. Bij de Glasgarage Van Markus in Zeist was er direct al een opmerking, "dat is wel heel vreemd, is hier geen sprake van onder spanning staan van het glaspaneel" en ja er is weinig te zien want driekwart van het glas was weg, over het dak weggeblazen met mogelijk ook schade voor degenen achter mij. Mijn vraag; is dit normaal? Wat raad u mij aan te ondernemen om niet zomaar afgescheept te worden met de opmerking "glas, geen garantie". Stel je nou eens voor dat er op de een of ander manier wel spanning in de constructie zit of zat door een onbekende oorzaak (ik noem maar iets, een niet goed doorgelaste carrosserie :-( ) Is het raadzaam via mijn rechtbijstandsverzekering een expert in te schakelen ?



***

Reactie van Binnenlander:

Door een andere maat banden te monteren, hoogte van de band, b.v. 50, 60, 65, verandert de omtrek van de band waardoor deze per omwenteling meer of minder afstand aflegt. Dit heeft gevolg voor de snelheidsmeter en kilometerteller. Mijn ervaring is met verandering van hoogte 60 naar 65 (% van de breedte van de band) een vermindering van 3 km/u waardoor de snelheidsmeter van de auto nauwkeuriger wordt, gemeten met mijn navigatiesysteem. Een ander voordeel is iets minder brandstofverbruik omdat je per aantal omwentelingen van de motor meer afstand aflegt.
Mijn afwijking is nu nog maar 2 km/u (meer dan de werkelijke snelheid).