Waarom is de houderschapsbelasting voor auto op Lpg 3 duurder

Vraag gesteld door bjuster op 04 januari 2019

Voor mijn auto op lpg 3 betaal ik flink meer houderschapsbelasting dan voor een benzine auto met hetzelfde gewicht. Ik vind dat vreemd, de auto start op benzine en schakelt na een halve minuut al over naar een schonere brandstof lpg op en lpg3 installatie. Wat is de reden voor de RDW/wetgeving om op lpg rijden zwaarder te belasten?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waarom de motorrijtuigenbelasting van een LPG G-3 auto hoger is dan die van een benzine-auto.

Dat is inderdaad zo maar daar tegenover staat een veel lagere accijns. De hogere motorrijtuigenbelasting is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns.

LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG hoger.