Chassisnummer geschiedenis natrekken zonder kenteken en papieren?

Vraag gesteld door MoparMadness op 09 januari 2019

Ik weet bij iemand een oldtimer te staan maar er zijn geen kenteken of papieren bij.
Het betreft een 1969 Dodge, waarbij normaal gesproken het VIN nummer op een verwijderbaar plaatje staat, (Fender tag & VIN tag) en die zitten er ook niet meer bij.
Het enige wat overblijft is een geslagen chassisnummer in het motorblok, waarvan het laatste deel (zoals af-fabriek) 2 keer in de carroserie staat geslagen. Te weten op het radiator frame en op de rand van de kofferbak.
De nummers komen allemaal overeen en de VIN klopt met het type/bouwjaar e.d.
Nu staat dit nummer ook handgeslagen in de motor ruimte, dit is uiteraard niet af-fabriek.
Hierdoor vermoed ik dat deze auto misschien eerder geregistreerd is geweest in Nederland of is aangeboden voor kenteken maar afgewezen voor "reason unknown".
Voordat ik hiermee naar de RDW ga voor een kenteken wil ik graag uitzoeken wat de (Nederlandse) geschiedenis is van deze auto.
Misschien dat deze auto is omgekat, gestolen of als gesloopt is opgegeven, in dat geval is het het niet waard om deze auto op te knappen en aan te bieden voor een kenteken.
Hoe kan ik dit chassisnummer controleren?
De gangbare chassisnummer-check websites accepteren het chassisnummer niet omdat het geen 17-digit code is.

Graag een advies

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U zoekt de historie van een auto zonder kenteken, om hem weer op kenteken te kunnen krijgen.

Hiervoor zijn twee zaken van belang: Om welke auto gaat het exact en van wie is het voertuig. Bij de RDW kunt u op  info@rdw.nl  of via de RDW site met het chassisnummer informeren of een auto ooit in Nederland is geregistreerd. Als het chassisnummer daar bekend is, zult u snel verder komen of het een haalbare zaak is. Als dit niet het geval is wordt het ingewikkelder.

Bij recente Europese auto's met een onbekend chassisnummer zou u op zoek gaan naar een CVO (Certificaat van Overeenstemming oftewel het "geboortebewijs van een auto" ), waarmee duidelijk zou worden om welke auto het gaat en met bijbehorende specificaties. Dit betreft echter een behoorlijk oude auto en ook nog eentje die waarschijnlijk uit de Verenigde Staten komt, of hij moet ook in Europa zijn geproduceerd. Het kan voor deze auto dan een hele zoektocht worden om gegevens te vinden waarmee u de RDW kunt overtuigen om welk voertuig het precies gaat.

Het beste kunt u beginnen bij de vertegenwoordiger van Dodge in Nederland; FCA, te bereiken op 020-3421700. Importeurs houden chassinummers bij, misschien heeft u veel geluk en hebben ze dat ook nog van een auto uit 1969. Anders kunnen ze u misschien door verwijzen naar de juiste ingang bij de fabrikant of een specialist van dit soort Dodges. Als het lukt om de identiteit van het voertuig vast te stellen dan moet het voertuig nog toegelaten kunnen worden of daarvoor geschikt gemaakt. En dan moeten ze de uitleg dat er geen kenteken bij zit nog accepteren. Bij de FEHAC (Federatie van Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) hebben ze meer ervaring met dit soort projecten, mogelijk dat er nog een club is die op dit soort auto's richt.