Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

olieverbruik Peugeot 207 14Vti

Vraag gesteld door olievraagje op 24 oktober 2018

Beste expert,
Ik heb een half jaar geleden bij de dealer een door hun onderhouden Peugeot SW207 14Vti gekocht van 2010 met 90.000 km die direct vrij veel olie gebruikte (1 op 1800) toen het verbruik op 1 op 1200 zat hebben ze de zuigerveren vervangen en nieuwe cilinderbussen geplaatst. Tevens is de olie vervangen door 10-40 en kreeg ik het advies om 98 te tanken. Dat ging even goed (1l op 5000km) de keer daarna was 1l. na 2500km. Wederom naar de werkplaats waar ze iets gedaan hebben aan de terug sturing van de luchttoevoer. !500km later heeft hij 0,6 l verbruikt en willen ze de kleppen/pakkingen van de kleppen(?) vervangen.
Nu allereerst niets dan lof voor de garage en hun manier van dit aanpakken, dan mijn vragen:
1. Gaat dit überhaupt nog goed komen?
2. En zo ja (olieverbruik binnen acceptabele marges. Wat is acceptabel? De fabrieksnorm van 1 op 1000km is wel heel erg hoog) is het dan verstandig om met deze auto door te gaan, ook gezien de hoeveelheid kilometers die ik rijd (op jaarbasis 25000 km). Of gaat hij dan binnen afzienbare tijd weer vervuilen en begint het circus van voren af aan?
3. Kan ik nu beter overstappen op een andere auto?
4. Moet ik dan toch een diesel overwegen? Zijn de jongere (vanaf 2011) nog zo vervuilend.
Met dank en vriendelijke groet

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een hoog olieverbruik bij uw Peugeot 207.

Alle ingrepen hebben vooralsnog niet het gewenste resultaat laten zien. De reputatie hoog olieverbruik kleeft wel spijtig genoeg aan dit motortype. Ondanks alle moeite van de dealer lijkt hoog olieverbruik u te blijven achtervolgen.

De norm van maximaal 1 liter op 1.000 km volgens de fabrikant vind ik buitensporig hoog. Wat ons betreft is 1 liter op 5.000 km nog alleszins acceptabel maar méér is in onze ogen al gauw te veel. Ik denk ook dat de dealer daarom niet voor niets heeft ingegrepen.

Ik vraag me eerlijk gezegd af de voorgestelde ingrepen het gewenste resultaat gaan opleveren. Ik weet niet of de dealer er voor open staat om desnoods de koop te ontbinden en eventueel een alternatief aan te bieden. Dat zou in mijn ogen voor u de beste optie zijn. Een nieuwe ingreep kan immers best tijdelijk een positief resultaat opleveren maar is dat over een jaar nóg zo. Dan is garantie niet meer aan de orde en dan wordt het écht uw probleem.

Met 25.000 km op jaarbasis zie ik een diesel toch niet als voordeliger. Wat kilometerkosten betreft gaat dat bij uw jaarkilometrage tussen benzine en diesel ongeveer gelijk op. De verwachting is wel dat uiteindelijk gedurende de geplande gebruiksjaren het voordeel richting benzine gaat. Diesel zal het wat afschrijving maar óók fiscaal het de komende jaren nóg zwaarder gaan krijgen. Ook op het gebied van milieuzones die steeds vaker diesel werende maatregelen laten zien. Benzine blijft wat mij betreft voor nu en de toekomst voor u de beste keuze.

Ik wil nogmaals benadrukken dat de VTI motoren en de THP versies van met name Peugeot en Citroën veelvuldig in verband gebracht worden met hoog olieverbruik, inwendige motorische vervuiling en distributie problemen. U zou zich kunnen afvragen of u daar nog een alternatief in zou moeten zoeken.