Euro95 v.s. premium brandstof?

Vraag gesteld door St3fan op 03 mei 2016

Goedendag,

Ik heb een Citroën C2 (automaat), een occassion. Ik verwacht gemiddeld zo'n 15.000 á 18.000 kilometer per jaar te rijden en hij komt uit 2004. Nu zie ik al langere tijd reclames op tv en radio voorbij komen over premium brandstof. Dus Shell V-Power, Esso Synergy en BP Ultimate om maar wat te noemen. Ik wil niet duur doen als het niet hoeft, maar ben wel benieuwd of het daadwerkelijk verschil uitmaakt. Is het voor deze auto de hogere benzineprijs waard, of is het vooral marketing? En hoe zit het met E10? Graag hoor ik hiervan jullie bevindingen!

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Premium brandstof of diesel?
Premium brandstof is benzine of diesel met elk hun eigen toevoegingen. Die toevoegingen kunnen per merk verschillen. De producenten claimen een lager verbruik en lagere uitstoot.

Verschillen
Mogelijke verschillen in brandstofverbruik en prestaties zijn in de regel zo klein dat deze nauwelijks merkbaar zijn. Een verschil van bijvoorbeeld enkele procenten in verbruik door de brandstof zal in de praktijk nauwelijks opvallen omdat rijstijl en verkeers- en weersomstandigheden een veel grotere invloed hebben. Met bijvoorbeeld "het nieuwe rijden" is aangetoond dat verschillen in rijstijl verschillen in brandstofverbruik kunnen veroorzaken van 20%. Mensen die zo zuinig mogelijk willen rijden kunnen dus het beste geadviseerd worden de rijstijl van 'het nieuwe rijden' te adopteren, hiermee is een duidelijk waarneembare besparing te realiseren.

Inwendige motorvervuiling
Bij auto's die last hebben van inwendige motorvervuiling zullen premium brandstoffen de grootste toegevoegde waarde hebben. Inwendige motorvervuiling ontstaat door ongunstige bedrijfsomstandigheden (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt). Zeker bij nieuwe auto's die onder gunstige bedrijfsomstandigheden worden gebruikt is er weinig reden tot zorg over inwendige motorvervuiling.

Geen wonderen
Van premium brandstoffen kunnen geen wonderen verwacht worden. Als er sprake is van inwendige motorvervuiling die door toevoegingen wordt gereinigd, dan zouden prestaties en wellicht ook het verbruik kunnen verbeteren. In alle overige situaties zal slechts het gebruik van de brandstof kunnen uitwijzen of functioneren, prestaties en verbruik van de motor voor de gebruiker dusdanig merkbaar verbeteren dat deze toegevoegde waarde de meerprijs waard is.

E10
E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent (bio)ethanol. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzine auto’s echter geen problemen.

Voor ongeveer tien procent van de auto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor de brandstof E10. Voor auto’s en motoren die niet geschikt zijn voor E10 adviseert de ANWB normale Euro 95 te tanken. Als die niet aan de pomp te krijgen is zal SuperPlus 98 of een premium brandstof gekozen moeten worden. Of uw auto hiervoor geschikt is kunt u checken op de e10check


***

Reactie van St3fan:

@Erik Jan de Jong

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Duidelijk verhaal!