Valt een versleten koppeling bij een Kia van 2 jaar jong met 7 jaar garantie onder die garantie of niet?

Vraag gesteld door monami op 27 januari 2016

Kia Picanto is een jaar in mijn bezit, altijd binnen de intervaltermijnen netjes kleine en grote beurt gehad (grote beurt was 2 maanden geleden), nu zijn de koppelingsplaten volledig versleten en Kia zegt dat alle slijtage bij voorbaat niet onder de 7 jaar garantie valt. Dit zijn voor mij hele hoge kosten, kunt u aub voor mij uitzoeken hoe dit nou zit. Want alles in een auto kan slijten inclusief de motor, maar bij 35000 kilometer en een 2 jaar oude auto vind ik wel heel erg snel gaan met de slijtage. Ik bedoel, de consument mag toch wel een bepaalde levensduur verwachten van zo'n duur onderdeel(reparatiekosten).

De Kia dealer wil absoluut niet meewerken en verwijst naar Kia Nederland, dat zij geen slijtage vergoeden.Kia dealer waar de auto is aangekocht, is het met ons eens en zegt dat het juist onder de 7 jaar garantie hoort te vallen.
 

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Koppeling van uw KIA Picanto van 2 jaar is bij 35.000 km versleten en u vraagt of dit onder de garantie valt.

KIA dealer
U heeft de auto 1 jaar in uw bezit en heeft hem dus gebruikt gekocht. Ik adviseer u dan ook om naar de KIA dealer te gaan waar u de auto gekocht heeft, temeer omdat deze dealer vindt dat het onder de garantie valt.

Uitsluiting in garantievoorwaarden
De uitsluiting in de garantievoorwaarden is bedoelt voor normale slijtage bij normaal gebruik. Daar een redelijke verwachting van een koppeling bij normaal gebruik 100.000 km is kan je hier niet spreken van normale slijtage. Nu is het wel zo dat de berijder van een auto grote invloed op de levensduur van de koppeling heeft. De dealer zal dus moeten aantonen dat het product goed was en dat de oorzaak van de snelle slijtage in de bediening zit.

 


***

 

 

 

Reactie van monami:
Bedankt voor u antwoord.
Ik vond dit op de website van Kia:

 

 

Let op: aan slijtage onderhevige onderdelen vallen slechts onder de garantie indien vervanging het resultaat is van gebrekkig materiaal of tekort aan vakmanschap. Voor informatie met betrekking tot de garantievoorwaarden, verwijzen wij u naar het boekje garantie en onderhoud, bladzijde 7. De garantie vervalt wanneer de grens van 150.000 km is behaald.

Volgens mij staat er dat het onder de volledige garantie valt.

Onze auto heeft 35.000 km gereden en geen 100.000. Dit kreeg ik als antwoord toen ik het stukje op heb gestuurd naar Kia:

" Goedendag,
Het valt helaas niet onder garantie. En dat staat er ook niet. U kunt het beste een externe expert inschakelen. Zodat deze langs kan komen voor een diagnose. En als deze aan kan tonen dat het een fabricage fout is zullen wij en Kia ons daar aan houden en hem voor garantie vervangen.

Wij gaan pas verder met de reparatie als u ons daar toestemming voor geeft.

Met vriendelijke groet" 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Leo Ruijgrok:
De bewijslast dat het materiaal niet gebrekkig is en de slijtage veroorzaakt door een bedieningsfout ligt bij KIA. Als u een rechtsbijstand verzekering heeft kunt u die inschakelen. Als u geen rechtsbijstand verzekering heeft kunt u voorstellen het technisch onderzoek te doen op kosten van ongelijk.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van monami:
Bedankt voor uw reactie meneer Ruijgrok,

 

 

Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, Durmi auto te Purmerend was erg bot tegen mij, ik kan mij 2 maanden nog goed herinneren dat zij erg vriendelijk waren toen ik mijn grote beurt kwam doen voor mijn Kia. Als ik mij beroep op de garantievoorwaarden, word ik behandeld als een voetenveeg. Antwoord van hun is heel kort; slijtage valt niet onder de garantie, punt uit. Zij willen mij niet eens de uitgebreide garantievoorwaarden toesturen die dit (ab)normale slijtage expliciet uitsluit. Maar goed, nogmaals bedankt, ik heb rechtsbijstand ingeschakeld en hoop dat zij er wat mee kunnen.