Kan ik de remweg verkorten door de handrem erbij te gebruiken?

Vraag gesteld door lifra op 12 mei 2016

Ik vroeg me af of ik sneller stil sta als ik - in geval van nood- de handrem er bij gebruik. Bijvoorbeeld als ik van een hoge snelheid kom en harder wil remmen. Of kan dat niet? Ga ik dan slippen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Wij hebben, naar aanleiding van deze vraag, onze reporters op pad gestuurd om in de praktijk uit te zoeken wat er eigenlijk gebeurt als je aan de handrem trekt terwijl je rijdt:

Het aantrekken van de handrem tijdens het rijden is uit den boze. Het levert geen kortere remweg op maar wel mogelijk slipgevaar. Bovendien is er geen tijd voor omdat een echte noodstop alle aandacht vraagt van de bestuurder.

Een zo kort mogelijke remweg wordt gerealiseerd door het rempedaal (en bij een handgeschakelde auto ook de koppeling) in noodsituaties vól in te trappen. Het is belangrijk dat de pedaaldruk van het rempedaal hoog is, en dat u het pedaal blijft intrappen tot het gevaar geweken is.

De meest gemaakte fout bij noodstops is namelijk dat er te weinig kracht op het rempedaal wordt uitgeoefend. Bij auto's met ABS hoeft er ook niet meer gedoseerd te worden om te kunnen blijven sturen. "Pompend remmen" behoort tot het verleden. Voor maximale remkracht trap je simpelweg hard op het rempedaal.

Bij auto's zonder ABS kunnen de wielen bij hard remmen blokkeren. De auto reageert dan niet meer op stuurbewegingen en gaat tijdens blokkeren dus rechtdoor. Mocht dat gebeuren, probeer bij remmen én uitwijken tegelijk wat remdruk terug te nemen, zodat de wielen weer gaan draaien en de auto weer bestuurbaar wordt.




***

Reactie van zwolle43:

Levensgevaarlijk, dus blijf met een rijdende auto van de handrem af. Deze alleen gebruiken wanneer de motor is uitgeschakeld.

Robert Milders



***

Reactie van alfajean:

Nee, er ontstaat alleen meer kans op een achterwielslip.



***

Reactie van Martien:

De handrem aantrekken terwijl je al remt heeft helemaal geen nut. De remkracht die wordt opgebouwd door gewoon hard je rempedaal in te drukken is vele malen groter dan de (parkeer!)rem. De handrem is ook niet gemaakt om mee af te remmen, daar is hij veel te zwak voor. Het is een parkeerrem. Net sterk genoeg om te voorkomen dat de auto van een helling afrolt.



***

Reactie van Xenos:

Moet ik bij sneeuw en gladheid de rem ook hard ingetrapt houden of pompend remmen?



***

Reactie van ReneBMW:

Voor de onervaren bestuurder is het inderdaad niet aan te bevelen om aan de handrem te trekken onder het rijden.
Voor de meer ervaren bestuurder kan in een enkel geval het aantrekken van de handrem goed (of toch beter) uitpakken.
Namelijk als een frontale botsing op b.v een 2 baansweg niet meer kan worden voorkomen, kan d.m.v. het aantrekken van de handrem en de juiste stuurbeweging een 360 graden slip worden ingezet waardoor de tegenligger nu niet frontaal maar achterop botst.
Let wel op, dit is een handeling voor echt ervaren bestuurders, voertuigbeheersing en reactievermogen spelen hierbij een zeer grote rol.



***

Reactie van DonDad:

Voor ANWBExpert:

Is het antwoord van de ANWB wel volledig (of duidelijk genoeg); de meeste auto''s hebben ABS, echter er rijden nog veel auto's zonder ABS. Zou de toelichting daarop kunnen worden aangepast?



***

Reactie van Kantelberg:

Nee want je gaat slippen



***

Reactie van AJ Hofma:

Handrem is erg praktisch als je plotseling vlot een bocht wilt nemen, voor parkeren, en wegrijden ve heuvel. Uiteraard ook erg practisch om je koffie en telefoon te parkeren, maar dan houd het ook wel op.



***

Reactie van rmpf:

Reactie op ReneBMW:
Na 360 graden-slip sta je weer neus aan neus, je bedoelde waarschijnlijk 180 graden. Overigens helemaal mee eens, niet handremmen.



***

Reactie van Ton van Schaik:

De nadelen wat je met het aantrekken van de handrem bereikt is ; 1 Je hebt een hand minder aan je stuur. 2 Je achterwielen blokkeren, dus minder controle. 3 Je krijg op je achterbanden een platte kant door het verlies aan rubber. Daardoor zijn je banden direct aan vervanging toe.



***

Reactie van Erwin.H:

De handrem blijft een noodrem en is vaak een mechanische rem d.m.v. een stalen handremkabel en is vaak een gescheiden systeem. Als alle druk weg zal vallen is dit nog de enige manier van stoppen. De Amerikanen noemen het ook de emergency brake. leuk voor de hellingproef maar niet als hulp rem.
Bij auto's is het vaak zo dat de remmen via de schijven werkt en de handrem via trommels er zijn hier natuurlijk uitzonderringen op.
PS. HANDREMMEN WERKEN NIET MET ABS!!!!!!!!! dus wees voorzichtig hiermee.



***

Reactie van D.J.R.:


Neem een slipcursus dan weet je gelijk dat je nooit aan je handrem moet komen tijdens het rijden ook niet in nood geval. Ben je toch eigenwijs en trek je toch een de handrem aan houd dan de knop van de handrem stevig ingedrukt en rij niet harder dan 40 km p/u.



***

Reactie van Privacy Policy:

Het lijkt mij geen goed idee de handrem zou kunnen verbranden.



***

Reactie van Hiensel:

Als je van pirouettes houdt en aansluitend een aantal koprollen, moet je beslist je handrem aantrekken, vooral bij hoge snelheid!!
Nooit doen, je gewone rem is de beste remedie en pas je snelheid tijdig aan.



***

Reactie van Borquito:

De handrem is niet alleen een parkeerrem!
De handrem fungeert ook nog als Noodrem, als er iets mis is met de werking van de remmen, zoals het wegvallen van de hydraulische druk!

Bij bepaalde merken auto's heeft het weinig zin, om de handrem te gebruiken als men met de hoofdrem remt.
De achter remmen schoenen worden vaak ook gebruikt als handrem.
Bij deze montage zal het weinig uithalen.
Er zijn ook nog systemen, zoals de schijfremmen achter, die inwendig nog eens extra remschoenen hebben, hier zal men iets meer vertraging mee kunnen genereren.

Maar het is en blijft voornamelijk de bedoeling dat men tijdig antisipeert en tijdig afremt, en voldoende afstand houd.
Dat voorkomt plots sterk afremmen.



***

Reactie van Jeffreyh:

En hoe werkt het dan met een automaat met stuurschakeling zoals de Mercedes A klasse waar ik in rij???



***

Reactie van Ton1960:

op het moment dat je de handrem aantrekt is je controle grotendeels weg en ben je waarschijnlijk altijd te laat met corrigeren.......ik praat hier over de gemiddelde bestuurder en niet over professionele coureurs!



***

Reactie van Johannes van den Heuvel:

Bij remmen op de handrem leeft deze rem slechts heel kort (brand door), daarbij komt de auto in een slip; een vooraf genomen slipcursus is zeer aan te bevelen als u dit paardenmiddel van plan bent oit te gebruiken.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Heeft mij ook een keer geholpen op nat wegdek, al was dat wel met een snelheid van 50 km/uur.



***

Reactie van Leonore:

Als je auto goed functioneert remmen alle 4 wielen maximaal. De handrem voegt dus niets toe. Harder proberen te remmen dan kan geeft blokkerende wielen, bij een handrem meestal de achterwielen met daarbij kans op slippen.
Het antwoord is dus nee. Niet doen.



***

Reactie van Fortie:

Bij het lezen van de reacties zie ik dat de meesten totaal niets van een auto afweten. Ik vraag mij dan ook af of die mensen veilig in hun auto kunnen rijden.



***

Reactie van Bartjes:

Er is nog een ander type auto: een Citroën met hydropneumatisch veersysteem. Hier werken ook de remmen op hetzelfde hoge-druk systeem als de vering.
De handrem werkt in dit geval op de voorwielen en is wat krachtiger als een andere handrem bij een andere auto. Ook hier geldt: gebruik pas als de normale rem niet werkt omdat ABS en ESP dat niet kan werken.

Extra punt van zorg (bij elke auto): als je met hoge snelheid remt met de handrem kunnen schijven en blokken warm worden. Het is aan te raden de handrem te lossen daarna omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat de schijven krom worden.



***

Reactie van Gerardus:

handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen. Grootste vertraging wordt bereikt door goede werking van ABS. Gebruik van handrem in genoemde situatie heeft dus geen meerwaarde.



***

Reactie van Kees Duijzer:

Eerst iets korts over autotechniek: als een auto remt dan verschuift het zwaartepunt naar voren. De druk op de voorwielen wordt groter, die op de achterwielen kleiner. Wordt de remkracht op de wielen groter, dan blokkeren de achterwielen eerder (minder druk). Het remsysteem van de auto compenseert dat. Ga ik die achterwielen nu extra beremmen dan is het mogelijk bij auto's zonder ABS-systeem, dat die achterwielen alsnog gaan blokkeren, waarbij de auto snel achterste voren gaat of erger, vooral bij nat wekdek. Het ABS-systeem zou blokkeren tegen gaan, door de remdruk naar de achterwielen van het hoofdresysteem te verminderen. Heeft dus geen zin om die handrem te gebruiken. Een handrem zonder mee aantrekken met of zonder ABS: kans op blokkeren met fatale gevolgen, vooral bij hoge snelheid. Bijna alle handremmen werken mechanisch en worden door de ABS niet geregeld. Dit in kort bestek: er valt natuurlijk nog veel meer over te schrijven.



***

Reactie van Benski:

De handrem-parkeerrem wordt in de engelse taal ook wel Emergency Break genoemd. Zo zou ik het ook gebruiken: In geval van nood (bijvoorbeeld de remmen werken niet meer)

Aangaande pompend remmen: Dit is precies wat de ABS van je overneemt, met een veel hogere frequentie dan je zelf zou kunnen.

Trouwens, heb al vaak gehoord van mensen die schrikken van het ABS geluid en als reactie de rem loslaten.
Nog nooit je auto in the ABS gehad? Dan raadt ik ten zeerste aan om dit onder gecontroleerde omstandigheden eens te doen, zodat je weet dat die rare vibratie de ABS is, en niet iets wat aan het kapot gaan is.



***

Reactie van Gerrit H:

Alles is wel gezegd. Op mijn vlakke parkeerplaats gebruik ik de handrem zelden, zet hem meestal in de eerste versnelling. Komt vrijwel nooit voor, maar als de remdruk weg valt, is de handrem het enige waarmee je moet remmen. Hopelijk hoef je dan geen noodstop te maken.
Pompend remmen doe ik alleen als ik met caravan van een vrij steile weg naar beneden ga, b.v. in Noorwegen. Ik rijd dan in de tweede versnelling, het toerental loopt te hoog op, dan even redelijk vel remmen, rem weer los enz. Meestal duurt dit maar kort omdat het een korte steile afdaling is na het passeren van een pas.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

DonDad vroeg: "Is het antwoord van de ANWB wel volledig (of duidelijk genoeg); de meeste auto''s hebben ABS, echter er rijden nog veel auto's zonder ABS. Zou de toelichting daarop kunnen worden aangepast?"

Mijn antwoord daarop:

Bij auto's zonder ABS kunnen de wielen bij hard remmen blokkeren. De auto reageert dan niet meer op stuurbewegingen en wordt dus onbestuurbaar. Mocht dat gebeuren, probeer bij remmen én uitwijken tegelijk wat remdruk terug te nemen, zodat de wielen weer gaan draaien en de auto weer bestuurbaar wordt. We noemen dat 'tegen het blokkeren aan remmen'. Dat vereist wat vaardigheid van de bestuurder. ABS neemt die taak van de bestuurder over. ABS is standaard in alle auto's vanaf 2004.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Xenos vroeg: "Moet ik bij sneeuw en gladheid de rem ook hard ingetrapt houden of pompend remmen?"

Bij een auto met ABS maak je ook bij sneeuw en gladheid de beste noodstop door het pedaal vol in te trappen. Door de geringe grip op de weg zal de auto snel in het ABS gaan, dat voortdurend remdruk wegneemt om te voorkomen dat de wielen gaan blokkeren. Een goede noodstop en daarmee de veiligheid valt of staat uiteindelijk met grip.



***

Reactie van Margriet de Beurs:

Volgens mij is dat best gevaarlijk en zou ik dat niet doen. Je kunt dan wel over de kop slaan.



***

Reactie van Willem Heijster:

Na een bijna-aanrijding met een jong kind in het donker (ik stond precies op tijd stil door de lage snelheid) schoot van de schrik even later mijn voet van het rempedaal op het gaspedaal en onder het rempedaal: de Opel Twingo met automaat spoot steeds harder weg en ik kreeg mijn voet niet onder het rempedaal uit en schoot in een kramp. De auto reageerde totaal niet op de handrem en ik dreigde te pletter te rijden op de betonnen bloembakken in het straatje. Wat hielp was het naar neutraal slaan van de automaat waardoor gas geminderd werd en ik met linker voet ging remmen.



***

Reactie van A3 Janssen:

Ik mis suggestie / situatie waarbij gebruik handrem zeer zinvol is en al twee maal materiële schade aan mijn auto heeft voorkomen. Rijdt je op een woonerf of dergelijke waar niet wordt gestrooid en de sneeuw wordt aangereden, dan kan dit zo glad als ijs worden. De ABS kan dan zodanig pompend gaan remmen dat er bijna geen remmend vermogen is. Maar nader je een bocht dan kun je wel doorglijden naar een hek/muur of dergelijke. In die situaties is een handrem zeer bruikbaar om tijdig tot stilstand te komen, dan wel gecontroleerder de bocht te kunnen nemen. Dat is natuurlijk mede mogelijk omdat je in principe al met lage snelheid rijdt. Maar uit ervaring weet ik ook dat je zonder handrem toch aanzienlijke schade aan bumper of motorkap kunt oplopen. De volgende winterse situatie in mijn woonwijk was ik maar wat blij dat ik me bedacht had de volgende keer in diezelfde vervelende bocht de handrem te proberen.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

A3 Janssen schreef: "Ik mis suggestie / situatie waarbij gebruik handrem zeer zinvol is en al twee maal materiële schade aan mijn auto heeft voorkomen. Rijdt je op een woonerf of dergelijke waar niet wordt gestrooid en de sneeuw wordt aangereden, dan kan dit zo glad als ijs worden. De ABS kan dan zodanig pompend gaan remmen dat er bijna geen remmend vermogen is. Maar nader je een bocht dan kun je wel doorglijden naar een hek/muur of dergelijke. In die situaties is een handrem zeer bruikbaar om tijdig tot stilstand te komen, dan wel gecontroleerder de bocht te kunnen nemen. Dat is natuurlijk mede mogelijk omdat je in principe al met lage snelheid rijdt. Maar uit ervaring weet ik ook dat je zonder handrem toch aanzienlijke schade aan bumper of motorkap kunt oplopen. De volgende winterse situatie in mijn woonwijk was ik maar wat blij dat ik me bedacht had de volgende keer in diezelfde vervelende bocht de handrem te proberen."

Mijn reactie daarop:

U omschrijft een situatie waarbij de auto met lage snelheid op glad wegdek rijdt, onbestuurbaar blijkt en bij remmen meteen in het ABS gaat. Als het bij lage, dus aangepaste snelheid al hachelijk wordt om de auto op normale manier tot stilstand te brengen, is er gewoonweg te weinig grip. Op welke banden rijdt u?