Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

welke brandstof kiezen

Vraag gesteld door hwnijenhuis op 1 juli 2017

Ik sta op het punt een vast contract te krijgen bij huidige werkgever. Tijd om autokosten eens tegen het licht te houden.
Over een jaar gezien, rijden we 28.000 km per jaar. Dit is inclusief woon-werk (23.000) en privé kilometers (5.000).
Maar welk type brandstof is de volgende, diesel, hybride of volledig elektrisch.
Onze huidige auto, seat cordoba 1.6 77kw, voldoet prima. Enige negatief punt is de beenruimte achterin, omdat er een gigantische kofferbak achter zit.
Belangrijk vinden wij, rijcomfort, zoals hoge instap, goed zicht voor en achter. Meegenomen is navigatie en goed geluid uit de speakers.
Trekhaak is alleen nodig voor een fietsendrager.
Voor woon-werk zit er 1 persoon in, maar voor privé moet er ruimte zijn voor 3-5 personen.
We neigen naar een hybride, zodat er elektrisch (woon-werk) en voor de langere (privé) afstanden op diesel of benzine gereden kan worden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar een geschikte brandstofkeuze bij zo'n 28.000 km op jaarbasis.

Ik weet niet of een nieuwe of gebruikte auto moet gaan worden maar een hybride lijkt mij zeker een geschikte keuze in combinatie met een benzine motor. Volledig elektrisch is een nobel streven maar zou u zorgvuldig moeten kijken of dat wat betreft gewenste actieradius voor u wel praktisch haalbaar is.

Een hybride is dan wellicht het beste alternatief. Met een range extender versie komt u nog redelijk ver volledig elektrisch zoals met een (gebruikte) Chevrolet Volt of Opel Ampera. Maar wanneer u duidelijk ook een voorkeur heeft voor een hoge zit wordt de zou ook eens kunnen kijken naar de hybride Kia Niro. Volledig elektrisch is echter heel beperkt maar het brandstofvebruik is best indrukwekkend voor een compacte crossover met óók voldoende ruimte achterin.

Zie de test van de Kia Niro 1.6 GDi Hybrid SportsLine.



***

Reactie van hwnijenhuis:

Beste Jos, bedankt voor snelle en duidelijke reactie.

Het gaat om een occasion en we zaten ook richting hybride. Alleen nog niet precies of het een 'gewone' hybride of een plug-in hybride. De werkgever beschikt over laadpalen, waar je als werknemer gratis gebruik van kunt maken.
De Kia Niro en vooral de link naar de test, ben ik zeer dankbaar voor. Geeft ook meer duidelijkheid.

Zie graag uw reactie mbt het verschil, rijcomfort, kosten, Hybride of Plug-in Hybride.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Met een Plug-in kunt u nóg meer gebruik maken van de elektro motor. Bij een gewone hybride werkt deze ondersteunend maar een Plug-in biedt meer volledig elektrische kilometers. Zeker wanneer uw werkgever kosteloos laadpalen ter beschikking heeft is dit een aantrekkelijke keuze..

Een aantal Plug-ins met hoge zit zijn o.a. de BMW X5, BMW 225 XE, Ford C-MAX, Mercedes GLE 500, Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo XC90. De meest logische keuze is wellicht de Toyota Prius omdat deze op de occasion markt redelijk is vertegenwoordigd én zoals gewenst waarme je met een snelheid van maximaal 85 km/h 23 km lang volledig elektrisch rijden. Daarna slaat automatisch de benzinemotor aan en de auto rijdt dan net als iedere andere Prius. De Prius heeft een zeer betrouwbare en bedrijfzekere status en is óók technisch een verantwoorde keuze.

De Prius heeft geen uitgesproken hoge zit zoals bijvoorbeeld een Volvo XC90 of BMW X5. Toch kent deze auto een makkelijke instap en zou u de Prius best kunnen ervaren als een auto die hoger zit dan een ''normale'' hatchback. Het dus de moeite waard de Prius nader te bekijken die wat rijcomfort rijdt als een gewone auto. En bij het volledig benutten van het elektro pakket is een verbruik realiseerbaar van 1:30. Verder komt deze Plug-in in aanmerking voor het halftarief MRB.



***

Reactie van hwnijenhuis:

Beste Jos, vriendelijk dank voor deze uitleg. Heeft ons goed verder geholpen.



***

Reactie van vraagNeeltje:

Ik wil graag een zuinige tweedehands auto kopen waarmee ik verwacht ongeveer 30.000 km per jaar te rijden hoofdzakelijk op snelwegen (120/130km/u) en autowegen ( 100 km/u) woon-werkverkeer dagelijks minimaal 2 x 75 km. Ik ga voor zo duurzaam mogelijk en mijn budget is maximaal 8000 euro.