Zo'n 5 maanden geleden een Peugeot iOn gekocht. Moet de verkoper (autobedrijf) de onderhoudsfactuur en remschijven vergoeden?

Vraag gesteld door Betske81 op 30 december 2016

Beste ANWB,

Op 27 augustus heb ik bij een autobedrijf (niet mijn dealer) een Peugeot iOn gekocht. Deze auto heeft inclusief BTW een € 9000,- gekost. Op de aankoopfactuur is vermeld dat er geen garantie op het geleverde voertuig zit. Duur mnd = 0 en Max. km stand = 0. Volgens mijn informatie is er vanwege de aanschafprijs sprake van 6 maanden garantie.

Op 15 december is er door mijn Peugeot-dealer een onderhoudsbeurt uitgevoerd (de auto is dan bijna 5 jaar oud). Een interieurfilter, pollenfilter en de olie van de reductiebak moest vervangen worden. De totale kosten, inclusief BTW, zijn € 218,95.
Tijdens deze beurt is er ook geconstateerd dat de remschijven zijn verroest en, inclusief remblokken, vervangen moeten worden. Er ligt nu een offerte van 874,35 (incl. BTW) op tafel.

De vraag is nu, wie moet de onderhoudsfactuur en remschijven, inclusief remblokken, vergoeden? Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Betske

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over onderhoudskosten van een 5 maanden geleden aangeschafte occasion.

Wanneer de auto volgens de Bovag voorwaarden dus óók bij een Bovag aangesloten bedrijf is gekocht, is er automatisch sprake van 6 maanden garantie. Tenzij er op het koopcontract duidelijk wordt aangegeven af te zien van de Bovag garantie en de consument daar feitelijk voor getekend heeft.

U meldt dat in december er noodzakelijk onderhoud is gepleegd, verroeste remschijven zijn geconstateerd en dat deze inclusief blokken vervangen moeten worden. Het is altijd de vraag hoe serieus die roestvorming is en ook noodzakelijk. Een dealer die de auto niet geleverd heeft interpreteert dit misschien ook naar eigen behoefte. En heeft de auto überhaupt een afleveringsbeurt gekregen en zijn er ook afleveringskosten in rekening gebracht?

Een vuistregel is dat een afgeleverde auto binnen een termijn van 10.000 km niet voor onderhoud in aanmerking zou hoeven te komen. Ik weet natuurlijk niet wat de volledige afspraken zijn geweest bij het sluiten van het koopcontract. Maar wanneer de auto daadwerkelijk afleverings-klaar gemaakt zou zijn en u de afgelopen maanden niet méér dan zo'n 10.000 km heeft gereden, zou u wat mij betreft de verkoper hierover moeten aanspreken. En uiteraard confronteren met de offerte waar hij zelf wellicht óók een technische blijk op wil werpen. Ook zonder garantie mag u uitgaan van een bepaalde verwachting, tenzij er hier sprake is van normale gebruikersslijtage en onderhoud op basis van de door u inmiddels afgelegde kilometers.



***

Reactie van Betske81:

Bedankt voor je reactie Jos!

De auto heeft inmiddels zo'n 7000 km meer op de teller staan en is bij een BOVAG aangesloten bedrijf gekocht. Dat wat er over garantie op het koopcontract staat is het volgende: "Duur mnd = 0 en Max. km stand = 0" en "Gekocht zoals gezien, bereden en akkoord bevonden". Er wordt nergens over BOVAG gesproken, dus ook niet over het afzien van deze garantie.

De offerte voor de remschijven en remblokken heb ik aan de verkoper laten zien. In plaats van de berekende € 874,35 kan de verkoper de reparatie voor € 575,- uitvoeren.

Ik ga eens contact opnemen met de BOVAG om daar mijn klacht in te dienen. Kan ik een directe bericht sturen wanneer de BOVAG deze klacht niet in behandeling wil nemen. Een blik op de website laat zien dat er een "BOVAG garantiebewijs lichte bedrijfswagens" is vereist.

Met vriendelijke groet,
Betske



***

Reactie van Jos van der Drift:

Kunt u voor de volledigheid nog aangeven of het koopcontact ook daadwerkelijk een Bovag koopcontract is?



***

Reactie van Betske81:

Op het koopcontract staat alleen de naam van het autobedrijf en wordt er niets over Bovag geschreven.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Kunt u via de mail het koopcontract versturen. Misschien kunnen we naar aanleiding daarvan u verder op weg helpen.

experts@anwb.nl