waarom houdt astra g in bij optrekken en brandend motorlampje zonder sleutel? egr?

Vraag gesteld door piet234 op 19 april 2018

Mijn motorlampje zonder sleutel van een astra g brandt al een tijdje en knippert niet, dus kun je doorrijden zeggen ze.
Maar vandaag met dit hete weer, houdt hij in bij optrekken , reageert niet goed op gaspedaal, alsof hij 70% optrekt.
Ik weet het, uitlezen, maar dan komen er vaak vele foutcodes, weten ze niet wat te repareren en loopt het in de papieren. Wat denkt U! dat het meest waarschijnlijk is? kan een vuile egr klep dit veroorzaken? is nooit schoongemaakt in 14 jaar en ruim 100.000 km.
Hoe aan te pakken? opel rekent even 45,- voor alleen uitlezen! zelf kan ik de egr ook demonteren en schoonmaken.
Kan een defecte lambasonde of bobine dit veroorzaken en hoe kan ik ze testen? het zou iets met uitlaatgassen te maken hebben volgens handleiding?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de oorzaak van het inhouden van de motor met brandend storingslampje.

De kwaliteit van deze generatie Opel Astra is heel redelijk. Veel techniek is identiek aan andere Opels uit deze periode. Bij benzinemotoren vervuilt de EGR-klep in de inlaat. Dat kan een kwestie van schoonmaken zijn, als het vaker voorkomt, wordt het vervangen. Dat zou inderdaad een hele reële oorzaak kunnen zijn voor het inhouden en brandend storingslampje.

Een bobine probleem zou in theorie ook best kunnen zoals een handvol andere oorzaken. Maar dan zit je wat diagnose stellen betreft toch écht wel vast aan het uitlezen van het motormanagment. Maar misschien is het reinigen van de EGR-klep de meest logische ingreep om maar eens mee te beginnen.



***

Reactie van piet234:

Beste Jos, vriendelijk dank voor uw meedenken.
De storing is uitgelezen door iemand, geen monteur en er kwam 1 foutcode , p0141 tevoorschijn , bovendien gaf de display bij draaiende motor een inlaatluchttemperatuur aan van -39 gr. , terwijl het wel 30 graden in de zon was.
Kunt u een verband zien, verklaren , wat die twee met elkaar te maken zouden kunnen hebben? Ik heb de inlaattemperatuursensor gemeten en deze gaf een weerstand aan van ong. 2,40 ohm ingesteld op 20k op de multimeter. Gemeten bij ‘koude motor’ maar warm buiten, ca 22 graden schat ik.
Die p0141 zou iets met de lambdasonde te maken hebben.
Is die inlaattemp.sensor kapot als u naar mijn meting kijkt? en leidt dat tot code p0141 ? Welke oorzaak acht U het meest waarschijnlijk?
Ik wil voorkomen , dat ik straks bij de garage ben en ze van alles gaan vervangen in de hoop dat alles weer werkt, mij gaat het om de hoofdoorzaak, dat scheelt kosten.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Met een verkeerde aanduiding van de buitenluchttemperatuur zou als gevolg in dit geval de benzine/lucht samenstelling te rijk kunnen zijn. Dat zou dan inderdaad als een lambda storing gesignaleerd kunnen worden. Ik zie dus wel een relatie met de buitenluchttemperatuur sensor die duidelijk defect lijkt met -39 als aanduiding. Een nieuwe sensor is een tientjes kwestie dus dat is de gok nog wel waard.



***

Reactie van piet234:

bedankt weer Jos!
nieuw voor mij is dat garages tegenwoordig niet snel meer iets doormeten om te checken of het écht defect is, nee, vervangen maar, op goed geluk, vanwege arbeidsloon. Kun je nagaan hoe lang ik al zonder defecten rij met deze astra.
Jos, wat zou er in theorie nog meer kunnen leiden tot een inlaattem.meting van -39 gr? behalve de sensor?
Want er zit nu een nieuwe sensor in, maar de oude geeft nog ohm verschil tussen koud en warm, ik weet alleen niet of die waarden zo horen. Het verschil is niet zo groot. Het lampje is nog niet gaan branden, is gereset, op hoop van zegen. Die lamdasonde zou ik zelf toch ook moeten kunnen vervangen? preventief? gaan 160.000 km mee. Maar bij veel korte ritjes, minder lang. Ik zal hem eerst eens proberen te meten, tzt en de egr klep ook eens schoonmaken tzt.
Wat handig is, heb een werkplaats handboek ontdekt op internet, waar alle handelingen , engels, in staan.



***

Reactie van piet234:

ps,
tip, ik zoek een goed obd2 scan apparaatje , best universeel voor alle auto’s, die zoveel, liefst alle info geeft die de wegenwacht ook krijgt bij meten.
Zouden jullie eens een test willen doen in de kampioen, van scanners tot 50,- en tot 100,- ? nu zie je door de bomen het bos niet, de consumentenbond test ze niet helaas. Het is nu een gok.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik weet niet of de nieuwe sensor nu wél de juiste buitentemperatuur aangeeft of nog altijd op -39 graden staat. Wat de te meten weerstand is van deze sensor weten we helaas niet maar staat misschien in het werkplaats handboek.

De lambdasensor is makkelijk te vervangen en voor een paar tientjes ook wel gebruikt te koop. En natuurlijk is EGR altijd een aandachtspunt. Zeker bij veel korte ritjes.

De sugestie voor een OBD tester test in de Kampioen speel ik door aan de redactie.



***

Reactie van piet234:

jos, ik ben met al je antwoorden tevreden hoor, maar ik moest er 1 uitkiezen. Ze zijn allemaal goed.
Dat uitlezen kost vanaf €15,- tot €45,- bij de opel dealer, een paar minuutjes werk, dat vind ik absurd duur, dus ik zoek zelf adhv jullie aanstaande? test de beste obd2 scanner, dan kan ik zelf lezen en opzoeken via internet, doen die garages vaak zelf ook.
Jammer dat na vervangen luchtsensor de temperatuur niet gecheckt is door garage, ik ga ze nog eens bellen voor nazorg, en anders kom ik daar niet meer. Dit zijn geen vragen hoor, bedankt voor alles!



***

Reactie van piet234:

beste Jos,
ik heb begrepen dat sensor 1 je mengsel regelt, de regelsonde en zit voorop de motor en sensor 2 controleert de katalysator, de diagnosesonde. De laatste is defect, volgens uitleesdiagnose. Hoe kan nu de motor inhouden op die laatste, de diagnosesonde? die regelt het mengsel toch niet?
Hij houdt nl wat in , alsof de rem er op staat in de eerste versnellingen. Kun jij uitleggen als expert, hoe de auto kan inhouden als de diagnosesonde defect is? Gewoon uit interesse. Bij die garages kunnen ze je nl van alles wijsmaken.



***

Reactie van Jos van der Drift:

De ECU neemt wel de gegevens van beide lamdasondes op en de gemeten verschillen kunnen vervolgens iets zeggen over de toestand van de katalysator. Het zou kunnen dat er bij te grote verschillen de ECU voor een bepaalde modus kiest en je motorisch wel iets merkt. Maar er kan ook een voorafgaande oorzaak zijn met deze se krijgen.toring als gevolg zoals ontsteking of cilindervulling. Daar kan de katalysator óók weer een klap van krijgen. Het blijft dus best allemaal lastig om goed en helder ergens de vinger op te krijgen.



***

Reactie van piet234:

beste Jos,

alle problemen waren te wijten aan een defecte ecu, deze is helemaal, naar ik hoop en zoals ze beloven, gereviseerd en nu heb ik geen foutcodes meer! bleek dus een defect in aansturing? 5volt circuit, al die verrekte sensoren dus. Ik heb dus meteen gegokt op ecu revisie ipv een langdurige en kostbare diagnose vooraf door garage, goed gegokt dus. Opel staat op de 2e plek in het totaal van te reviseren ecu’s , mercedes heeft de slechtste ecu’s en staat op nr 1 qua uitval en defecten.