SPOED Opel Corsa diesel heeft net groot onderhoud gehad en nu is EGR klep stuk. Had dit niet te voorschijn moeten komen in groot onderhoud?

Vraag gesteld door Leon deK op 26 januari 2017

Eind november 2016 heeft de auto een groot onderhoud gehad zoals ieder jaar en nog geen 2 maanden later is de EGR helemaal vast, waardoor auto van de 1 op andere dag niet meer rijdt. Had dit niet tijdens de APK keuring te voorschijn moeten komen? en kan de EGR gereinigd worden ipv vervangen? kosten 700 Eur.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of ten tijde van de grote beurt een kapotte EGR klep geconstateerd had moeten worden.

Wanneer er ook EGR gerelateerde klachten waren, dan uiteraard wel. Maar zonder noemenswaardige klachten kan een EGR probleem zich spontaan twee maanden later best melden. Morgen kan ook de dynamo het ineens begeven of overmorgen de startmotor of brandstofpomp. De grote beurt en APK biedt niet de garantie dat er tot aan de volgende beurt géén problemen zullen plaatsvinden. Spontane en onvoorspelbare defecten zijn dus niet uitgesloten.

Schoonmaken is vaak maar een tijdelijk oplossing. Vernieuwen is eigenlijk de enige duurzame methode. Overigens is dit geen onbekend verschijnsel bij kleine, zuinige dieseltjes. Ook bij de vergelijkbare spaardieseltjes van VW, Seat en Skoda komen dit soort verhalen veelvuldig voor met nóg hogere herstelkosten.

De oorzaak heeft deels te maken met veelal kortere ritjes in vooral lage toerengbieden. Juist dan zorgt de EGR voor veel uitlaatgassen die teruggevoerd worden waardoor op den duur inwendige vervuiling optreedt. Het tanken van premium diesel kan een positief effect hebben maar vooral óók vaker in hogere toerengebieden rijden. Veel kleine zuinige dieseltje worden nog weleens onder diesel-onvriendelijke omstandigheden ingezet. Roetfilter, EGR en ander inwendige vervuilingsproblemen liggen dan op de loer.