Betrouwbaarheid Nissan Diesels van Renault

Vraag gesteld door humananwb op 16 november 2015

Ik wil van benzine auto naar oudere diesel auto switchen (ca. 1998-2006).

Mogelijk een Japanse auto (Mazda, Nissan, Totoya) wegens de goede reputatie t.a.v. betrouwbaarheid. Het voordeel van Nissan is bijv. dat somige motoren een distributieketting hebben i.p.v. distributietandriem (riem releatief duur in verhouding tot (aanschaf)waarde oudere auto)

Echter: sommige Nissan Diesels zijn toch van Renault?
a) die hebben dan toch geen ketting maar een riem?
b) de betrouwbaarheid/levensduur van Renault dieselmotoren (en versnellingsbakken) is toch algemeen slecht? (Ook uit eigen ervaring met een Volvo V40). 

Welke Nissan Almera/Primera diesels zijn (wel) aan te bevelen? En zijn Mazda / Toyota diesels daardwerkelijk betrouwbaar? Zjn er nog niet-Japanse aanraders?

 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt een betrouwbare diesel met een goede en betrouwbare reputatie.

Diesel
De Japanse merken hebben inderdaad een betrouwbare status. Door de jaren heen hebben dieselmotoren binnen de Japanse merken echter niet heel nadrukkelijk voet aan de grond gekregen. Het diesel gebruik is vooral een Europese aangelegenheid waardoor er binnen de Europese merken toch wat meer affiniteit is met deze zelfontbrander. Wanneer echter betrouwbaarheid voor u een belangrijk criterium is, is de keuze voor een Japanner óók op diesel te rechtvaardigen.

Auto's die aandacht nodig hebben
Zoals ook Nissan met de ketting aangedreven Renault motoren zoals de 2.2 DI en DCI. Toyota zou óók kunnen maar van de generatie auto's tussen 9 en 17 jaar oud is een snaar onvermijdelijk zoals óók bij Mazda. Nissan is dus feitelijk geen slechte keuze en is de Renault krachtbron niet per se een zwakke schakel. Een feit blijft echter dat diesels in deze leeftijdcategorie vóór aankoop wel de nodige aandacht verdienen. Verstuivers, brandstofpompen en eventuele turbo's hebben niet per definitie het eeuwige leven. Weet vooraf wat u koopt of laat desnoods de auto keuren of tenminste een nieuwe APK. Groot onderhoud aan met name het brandstofsysteem kan immers een zeer prijzige ingreep gaan worden.

Duitse alternatieven
Uiteraard zijn Duitse alternatieven zeker ook een optie. Uit de betreffende periode denk ik dan vooral aan VW en de gerelateerde merken als Skoda en Seat. Echter wél met snaaraandrijving en met ook een groter aanbod op de tweedehands markt.

 


***

 

 

 

Reactie van humananwb:
Wist niet dat de 2.2 DI en DCI ook Renault waren...maar wel goed... het oordeel Renault diesel slecht haalde ik vooral al de motoren onder de 2 liter inhoud (1.5 dci etc.)

 

 

Bij wat uw collega's aan betrouwbaarheid/gebreken/kosten schrijven in de occasiontests valt dan VW/Skoda/Seat toch niet beduidend lager in te schatten dan Japans?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De genoemde Duitse dieselmotoren hebben eigenlijk wel een goede reputatie maar er is uiteraard meer dan alleen de motor. Duitse diesels hebben nu eenmaal een veel langere historie maar de Japanse merken hebben de beste status op het gebied van betrouwbaarheid.

 

 

Ik denk echter dat het belangrijker is dat wanneer u naar een wat oudere generatie diesel op zoek gaat u vooral de meest nette, frisse en goed onderhouden exemplaren eruit moet proberen te pikken. Wanneer dit bijvoorbeeld een Skoda Octavia zou zijn is dat wat mij betreft óók een prima alternatief zijn.