Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Accuspanning te laag of OBD2 stekker te gevoelig?

Vraag gesteld door Gertjan Slagter op 25 januari 2018

Sinds 1 jaar heb ik een hybride Toyota C-HR, d.w.z. dat de loodaccu alleen belast wordt door een relais dat de NiMH-accu inschakelt voor de boordspanning en de startmotor.
Sinds enkele maanden geeft de Connected car module incidenteel bij koude of wanneer ik 2 weken alleen een paar korte ritten gemaakt heb, dat de accu opgeladen moet worden.
Wat is de ondergrens waaronder de OBD2-module aangeeft dat de accuspanning te laag is ?
Volgens de garage is de accu in orde, hij zou 50% geladen zijn. Er lijkt in uitgeschakelde toestand geen aanwijzing voor lekstroom te zijn buiten het op spanning houden van de boordaccu.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraag over de Connected car module is in behandeling bij de technische helpdesk van de Wegenwacht. Een antwoord volgt z.s.m.



***

Reactie van Gertjan Slagter:

Wanneer ik een waarschuwing krijg dat de accu opgeladen moet worden , is de accuspanning na openen van het portier en motorkap en op slot doen van het portier tussen 11,4 en 11,9 Volt volgens mijn digitale meter. De auto start onberispelijk.
Deze onheilsberichten vind ik erg vervelend, is de afstelling van de module aan te passen ?



***

Reactie van Gertjan Slagter:

Enkele dagen geleden had ik toch hulp van een andere accu nodig om het startrelais van mijn Toyota C-HR te activeren. Bezoek aan de garage leerde mij dat er meer hybride C-HR gebruikers waren geweest met startproblemen. Verder zit er mogelijk een ander soort loodaccu in, aangezien de accuconditiemeter in een "hybride" stand gezet moet worden. (aldus de monteur)