Toyota Auris ts hybride start niet na lange tijd stilstaan.

Vraag gesteld door Rai op 08 september 2015

Ik bezit een Toyota Auris TS hybride van twee jaar oud. Tijdens de zomervakantie heb ik mijn Auris twee weken niet gebruikt. Na twee weken was de accu leeg gelopen en kon ik de auto niet meer starten. Toyotahulpdienst gebeld en een bergingsbedrijf heeft de auto met een jumpstarter weer aan de praat gekregen. De berger vertelde mij dat hij dit probleem vaak tegenkomt.

Ik ben naar de dealer gegaan en deze heeft de auto gecontroleerd en alles was in orde. Er werd mij verteld dat de auto wel wat energie gebruikt als hij stil staat, maar dat hij na twee weken gewoon moet starten. Ze hadden geen oplossing om dit probleem op te lossen. Ik heb zelfs nog de importeur gebeld met dit probleem maar zij kwamen met hetzelfde verhaal en hadden geen oplossing.

Ik heb zelf ontdekt dat je het keyless systeem kan uitzetten, zodat deze geen energie meer gebruikt als de auto een lange tijd stil staat.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit type auto na een paar weken stilstaan zonder energie zit. Mijn vraag: Wie heeft dezelfde ervaring en misschien een oplossing zodat dit niet meer kan gebeuren.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een lege startaccu van uw hybrid Auris is na 14 dagen stilstand wel snel te noemen. Vermoedelijk was de drempelspanning te laag waardoor het signaal READY niet wordt vrijgegeven.

Handleiding
Het is inderdaad wel zo dat er een energie besparende functie is wanneer er voor een langere periode geen gebruik gemaakt wordt van de auto. De handleiding meldt daarover: ''De energiebesparende functie wordt geactiveerd om te voorkomen dat de
batterij van de elektronische sleutel en de accu leegraken wanneer de auto gedurende langere tijd niet wordt gebruikt''.

Feitelijk heeft u dat zelf al uitgevonden door het uitschakelen van het smart-entry systeem. Het lijkt er dus op dat dit beschouwd wordt als een bijkomende eigenschap waarvoor in de handleiding bewust iets is opgenomen om dit te voorkomen. Met name ook omdat uw dealer geen gebrek heeft kunnen vinden én de opmerking van de starthulpverlener dat dit vaker voorkomt.

De vraag die overblijft is hoe lang ''langere tijd niet wordt gebruikt'' redelijkerwijs zou mogen zijn. Naar mijn mening zou dat langer dan 14 dagen moeten zijn. Wanneer er echter na onderzoek géén afwijking is geconstateerd, is wat mij betreft de conclusie dat dit een eigenschap is met omschreven handeling in het instructieboekje om dit te voorkomen.

 


***

 

 

 

Reactie van magro:
Accu leeg na 2 weken komt bij mij ook voor. Probleem is, dat je niet bij die kleine 12V accu kunt komen, die in het achterspatbord staat. Want de achterklep kan alleen maar elektrisch geopend worden. Via een aansluitpunt onder de motorkap kun je stroom aansluiten (acculader) en heb je na een paar uur weer energie om de zaak op te starten. Maar basisprobleem is natuurlijk de accu zelf. Er is een gewone lood/zuur accu geplaatst. En deze accu's zijn niet geschikt voor langzaam stroomverbruik. Het is en blijft een ordinaire start-accu. Beter zou zijn, als Toyota hier een huishoudaccu (gel of AGM), bekend uit de boten en camperwereld, zou plaatsen. Die accu's leveren langer stroom, als er weinig gevraagd wordt.