alternatief (qua kosten en betrouwbaarheid te vgl) voor VW Golf 4 tdi aut. grijs kenteken 40000km/jr budget max 10 k

Vraag gesteld door dieselaar op 22 december 2015

Wij rijden deze auto nu voor € 50-./ mnd aan reparatie, onderhoud en banden bij een lokale universele garage. rustige, anticiperende rijstijl, snelweg met regelmatig files. Verbruik tussen 1 op 17 en 1 op 19. Automaat, cruise control en airco zijn een voorwaarde.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een VW Golf Variant op grijs kenteken is eigenlijk het enige alternatief voor de huidige Golf. Het aanbod is echter zeer beperkt zéker in combinatie met een automatische transmissie. De volgende website laat uitsluitend het aanbod gebruikte bedrijfswagens zien met wellicht enkele grijs gekentekende kandidaten.
Hier het aanbod van Bedrijfswagen occasions.



***

Reactie van dieselaar:

Beste Jos, dank voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp is er na de Golf 4 geen enkele betrouwbare en zuinige diesel automaat gebouwd? Caddy?Touran common rail+DSG werkelijk zo slecht? Wegenwacht rijdt er ook mee... Voor de goede orde: een zuinige auto (evt andere brandstof) op geel kenteken is zeker bespreekbaar. Wel een btje auto, qua comfort en veiligheid.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Allereerst is diesel met uw jaarkilometrage de meest verstandige keuze. Bij een auto op benzine bent u een dief van uw eigen portemonnee en LPG is wel een heel risicovol avontuur. Verder maak ik uit uw verhaal op erg tevreden te zijn over de betrouwbaarheid en autokosten van uw huidige Golf. U geeft niet aan specifiek iets te missen dat bij een andere auto wél aanwezig moet zijn. Behalve dan misschien de genoemde extra's.

Een Caddy is inderdaad een alternatief maar een Golf beschikt absoluut over betere rijeigenschappen. Misschien dat de hoge zit van de Touran u aanspreekt maar een hogere carrosserievorm zorgt wel voor een wat hoger verbruik en zal deze in MRB waarschijnlijk een gewichtscategorie duurder zijn. Misschien is een nieuwere generatie Golf daarom wel het beste alternatief.

Wanneer ''geel'' niet noodzakelijk is kan ''grijs'' tóch aantrekkelijk zijn. Na 5 jaar is BPM bij een particuliere overname niet meer aan de orde en kan de aanschafprijs aantrekkelijk zijn. Verder is de MRB ook een fractie gunstiger. Het voordeel van ''geel'' is natuurlijk een veel groter en breder aanbod terwijl u bij ''grijs'' duidelijk meer op VW producten bent aangewezen en is de spoeling op de tweedehandsmarkt erg dun. Overigens is een common rail diesel prima en moet je bij een proefrit wél kritisch de DSG automaat beoordelen. Die is niet altijd vrij van storingen en vraagt dus wat extra aandacht.



***

Reactie van dieselaar:

Beste Jos, dank voor dit uitgebreide antwoord. Mijn suggestie mbt benzine was gebaseerd op een kleine nieuwe of jonge benzine auto die 1 op 25 loopt, dan zijn de kosten brandstof en MRB vergelijkbaar. Overigens nog steeds voorkeur voor een lekkere diesel. Wilde zeker zijn alle opties goed te hebben onderzocht. LPG idd geen optie, te onderhoudsgevoelig. Met "nieuwere generatie Golf" bedoelt u de Golf 5 generatie? Mbt de bak, heb contact gehad met de DSG dokter in Varsseveld die aangeeft alle ANWB Tourans van nieuwe software te voorzien, waardoor de problemen zo goed als over zijn. Weet u zo wat de wegenwachters ongeveer verbruiken met zon common rail icm DSG?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een Golf V of misschien zelfs VI zou inderdaad wat budget betreft haalbaar moeten zijn. let wel op; de bedragen in advertenties zijn bij grijs geketekende auto's excl. BTW. Vraagprijzen zijn echter wel onderhandelbaar omdat de praticuliere vraag klein is. Zoals gezegd, het aanbod is beperkt en is geduld misschien noodzakelijk, in afwachting van een geschikt exemplaar. Het verbruik bij de WW ga ik opvragen.



***

Reactie van dieselaar:

Beste Jos, dank voor je antwoord. Ben nog zeer benieuwd naar verbruik van de DSG/common rail die de WWers rijden en naar de betrouwbaarheid icm een bezoek aan de DSG dokter.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een collega van de Wegenwacht meldt een verbruik van rond de 1:11. Dit is wat mij betreft niet representatief omdat uw gebruik wellicht wezenlijk anders is. Uiteindelijk komt de WW nauwelijks toe aan langdurige snelweg kilometers en is het zéker in de Randstad vooral hollen en stilstaan binnen de bebouwde kom.



***

Reactie van dieselaar:

Beste Jos, dank voor dit antwoord. Ik kan me voorstellen dat in stadsverkeer de zwaar beladen WW Tourans fors meer verbruiken. Hoewel een zwaar belaste diesel doorgaans wat minder progressief gaat meer verbruiken dan een benzine motor. En de WW auto's doorgaans een warme motor zullen hebben. anyway, thnx voor alle antwoorden en de gedane moeite!