De uitlaatkoeler van mijn (SEAT IbiZA) EA 189 Dieselmotor is vervangen. Dit is een dure reparatie, deze motor zit ook in de VW Polo

Vraag gesteld door schop32 op 04 december 2015

Naar aanleiding van een artikel in kampioen van oktober techniek in beeld dacht dat het storingslampje brandstofsysteem fout door het roetfilter werd veroorzaakt. Maar dit is denk iets anders en wel duur (760 euro). Is er een verband met het vervangen van NOx software gepland in 2016? Dit probleem komt voor bij deze zgn zuinige motoren de EA 189 diesel. Is dit een repatie die regelmatig terugkomt?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een defect aan de uitlaatkoeler van uw Seat Ibiza diesel met hoge reparatiekosten als gevolg.

Met name bij de spaardieseltjes zoals in de Ibiza, Polo en Fabia is dit EGR uitlaatgaskoeler probleem een bekend verschijnsel. Het terugvoeren van uitlaatgassen (EGR) heeft als doel NOx terug te dringen.

In dit stadium zijn er technische aanpassing aangekondigd voor de 1.6 l en 2.0 l EA 189 motoren met als doel géén negatieve effecten op prestaties en brandstofverbruik. Vermoedelijk volgen aankondigingen van soortgelijke aanpassingen voor de 1.2 l nog dit jaar die mogelijk in 2016 worden uitgevoerd. Waarschijnlijk zijn dit alleen softwarematige aanpassing waarbij ik niet verwacht dat in één klap ook het alom bekende EGR uitlaatgaskoeler probleem wordt opgelost.

Het enige gebruikersadvies omtrent dit probleem is; rijd niet te lang, te veel en te vaak in een laag toerengebied. Schroom niet om de motor zo nu en dan óók in een hoger toerengebied te belasten.