Lege accu na 2 weken stilstand

Vraag gesteld door Dick Vos op 19 april 2017

Ik heb een Mercedes SLK 230 uit 1999, 130.000 km gereden, maar rijdt nu nog maar zo'n 3000 km per jaar. De auto staat steeds in een garage maar te ver van een stopcontact voor een druppellader. De accu moet steeds na twee weken worden opgeladen. Volgens Mercedes wordt het stroomverbruik bij stilstand veroorzaakt door de alarminstallatie SCM klasse 3.

Mijn vraag is: kan ik de accu óf de alarminstallatie voortaan tijdelijk uitschakelen met een schakelaar? Mercedes zegt dat het niet kan en niet aan te bevelen is. Bent u het daarmee eens?

Antwoord van Erik Jan de Jong

ANWB Expert

Uw auto rijdt slechts 3000 km per jaar. Doordat de auto meer stilstaat dan rijdt loopt de accu door kleine stroomverbruikers langzaam leeg.

Verlengsnoer
Als ik uw verhaal lees denk ik dat een verlengsnoer al een oplossing is. De accu kan dan aan de druppellader die de accu 'in beweging' houdt. Zo blijft hij altijd voldoende geladen en in goede conditie.

Compleet uitschakelen
Het compleet uitschakelen van het alarm is technisch wel mogelijk, maar er zitten in een auto ook andere stroomverbruikers. De vraag is dan in hoeverre het uitschakelen het probleem ook oplost. Mocht een alarmsysteem onderdeel zijn van de verzekeringspolis, moet in geval van uitschakeling de verzekeringsmaatschappij ook worden geinformeerd.

 


***

 

 

 

Reactie van Dick Vos:
Beste heer Erik Jan de Jong,

Bedankt voor je beantwoording. Misschien kan je nog ingaan op de mogelijkheid de accu steeds zelf uit te schakelen met behulp van een extra in te bouwen schakelaar. Wat betreft de druppellader kan ik geen verlengsnoer aanleggen, vanwege de te grote afstand in de gemeenschappelijke garage onder onze flat. Gezien de leeftijd van de auto is de verzekeringspolis niet maar aan de orde. Nogmaals dank voor de beantwoording.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:
U kunt de accu loskoppelen van het boordnet door de minpool los te halen. Bij een auto van dit bouwjaar levert dat qua elektronica geen problemen op.

De instellingen van de radio, klok en eventuele andere voorzieningen met een geheugen zult u dan wel steeds opnieuw moeten instellen. Een andere mogelijkheid is de zogenaamde Battery Guard. Die koppelt de accu automatisch los van het boordnet als de laadtoestand van de accu onder een bepaalde waarde komt.