Steeds vaker verblind door Xenon lampen - mag dat / ben ik de enige die er last van heeft?

Vraag gesteld door Nop op 04 december 2017

Zoals de titel al zegt: ik word steeds vaker verblind door Xenon koplampen van medeweggebruikers. Ik heb inmiddels m'n achteruitkijkspiegel dan ook vrijwel continu op de 'donker' stand staan. Veiliger wordt het niet met zo'n 'donker' stand want je ziet gewoon véél minder detail in je spiegel. Tegemoetkomend verkeer doe je intussen sowieso niks aan.

Een kennis merkte eens op dat je in een lage auto eerder last van andermans lampen hebt - nou rij ik wel in een wat lage auto maar nou ook weer niet belachelijk laag (een ietwat verlaagde audi A4) en hoe dan ook zou dat denk ik niet uit moeten maken, met iedere normale auto zou je m.i. gewoon veilig aan het verkeer deel moeten kunnen nemen.

Een paar jaar geleden had ik dit probleem totaal niet maar inmiddels lijken veel meer mensen met die nieuwe lampen te rijden. Vaak zou ik zweren dat mensen met groot licht rijden, zo irritant en verblindend is het.

Met groot licht rijden is niet voor niets verboden, waarom zijn deze lampen eigenlijk toegestaan? 'Als ze je verblinden zijn ze verkeerd afgesteld' heb ik wel eens gehoord, tsja interessant maar wat heb ik daar aan? Blijkbaar stikt het dan van de mensen van wie de lampen verkeerd afgesteld staan, intussen heb ik er wel last van.

Of ben ik de enige die dit als een probleem ervaart?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zegt vaak last te hebben van verblindende Xenon verlichting.

De voornaamste reden van verblinding door koplampen van auto’s wordt vooral veroorzaakt door verkeerde afstelling of door gebruik van verkeerde lampen. Soms lijkt het of auto’s xenonverlichting hebben, maar er is dan sprake van goedkope halogeenlampen. Deze, vaak goedkope en slecht gemaakte lampen, geven veel strooilicht die voor een verblindend effect kunnen zorgen. Een andere oorzaak is dat In koplampen die daar niet voor gemaakt zijn, achteraf een xenonlamp wordt gemonteerd. Die lampjes passen niet bij de reflector van de auto, met een verblindend effect tot gevolg.

In principe zorgt de door de fabriek gemonteerde Xenonverlichting niet voor overlast bij andere weggebruikers. Die lampen voldoen nl aan de wettelijke voorschriften zoals die in Europese regelgeving is vastgelegd. Ze geven een helder licht dat het zicht voor de bestuurder beter is dan met gewone (halogeen) gloeilampen. Veel automobilisten vinden dit prettig en ervaren Xenonlicht als veiliger, doordat ze meer zien in het donker Ook zijn de nieuwe auto’s uitgerust met systemen die de juiste afstelling van koplampen kunnen regelen. De verkeerde afstelling, het voornaamste probleem bij verblinding wordt hiermee grotendeels opgelost.

Toch is uw ervaring dat moderne verlichting op u vaak een verblindende werking heeft. Wij zullen uw signaal registreren en doorsturen naar de betreffende afdeling binnen de ANWB. Als blijkt dat er vergelijkbare signalen van andere ANWB leden binnen komen, dan kan dat een start zijn van een lobby naar het bedrijfsleven of de politiek. Hoe meer ledensignalen over hetzelfde onderwerp, hoe groter de wens van onze leden om daarin hun belang te behartigen.


.





***

Reactie van Ape123:

Beste Nop,

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik rijd in een Honda Jazz, niet verlaagd. Ik erger me dood, het doet pijn aan mijn ogen en ik vind het gevaarlijk, zeker in de bebouwde kom.

Doordat deze felle, het zijn zowel de felwitte als de blauwig witte lampen waar ik last van heb, recht in je ogen schijnen in het donker trekt je pupil samen. De rest van de weg, ongeacht of de lampen in je spiegel of via de voorruit in je ogen schijnen, is dan eventjes donker. Ook als het licht weer weg is. Je oog heeft namelijk eventjes de tijd nodig om zich aan te passen en de pupil weer te verwijden. Dit probleem wordt erger hoe donkerder de weg is, omdat zo het verschil licht/donker groter wordt. Dit heeft als gevolg dat je een fietser met een klein lampje vaak net even niet ziet... en dit zou zomaar eens eventjes te laat kunnen zijn voor je m wel weer ziet. Het dragen van een gele bril verminderd dit effect en de pijn in je ogen maar een klein beetje.

Het zou fijn zijn als hier eens aandacht aan wordt besteed, het zal namelijk best dat je als automobilist met zulke lampen de weg beter ziet, maar als door deze geweldige lampen de rest van de weggebruikers de weg niet meer goed ziet lijkt het me toch niet zo voordelig.



***

Reactie van Saskians:

Beste Nop en beste ANWB,

Ik zit met precies hetzelfde. Het is niet veilig autorijden meer vanwege de koplampen van anderen. Met name als ik even in de achteruitkijkspiegel kijk, verblind word, en dan ook een moment vooruit niets zie. Ik heb de afgelopen tijd opgelet wat voor auto's mij het meeste verblinden. Het valt mij op dat het a) iets nieuwere auto's zijn, en dan b) vaak het iets hogere en grotere formaat auto, waar c) vaak 'keurige' bestuurders van leeftijdsgroep 45-65 in rijden (die ik -als ik even mag generaliseren- mij niet de doelgroep lijkt om zelf te frutselen met de lampen) dus het lijkt mij dan een fabriekslamp en -instelling op dit soort auto's. Zelf rijdt ik een Hyundai Getz, dus dat is niet per se erg laag, en heb er erg veel last van bij het rijden. Zowel direct qua zicht, als door de hoofdpijn die ik er vaak van krijg, waardoor ik minder kan concentreren.

Ik weet gewoon niet zo goed waar ik hiermee terecht kan, want 'het voldoet aan de Europese wetgeving' betekent naar mijn idee dat we daar dan wat aan moeten doen. En dat kan jaren duren, dus snel starten lijkt me. Maar ja, wie ben ik? En wie is 'wij'? Dus, beste ANWB, als u mij en het overige verblindde deel van uw leden kunt helpen door signalen voor verbetering door te geven - graag!



***

Reactie van Saskians:

Beste Nop en beste ANWB,

Ik zit met precies hetzelfde. Het is niet veilig autorijden meer vanwege de koplampen van anderen. Met name als ik even in de achteruitkijkspiegel kijk, verblind wordt, en dan ook een moment vooruit niets zie. Ik heb de afgelopen tijd opgelet wat voor auto's mij het meeste verblinden. Het valt mij op dat het a) iets nieuwere auto's zijn, en dan b) vaak het iets hogere en grotere formaat auto, waar c) vaak 'keurige' bestuurders van leeftijdsgroep 45-65 in rijden (die ik -als ik even mag generaliseren- mij niet de doelgroep lijkt om zelf te frutselen met de lampen) dus het lijkt mij dan een fabriekslamp en -instelling op dit soort auto's. Zelf rijdt ik een Hyundai Getz, dus dat is niet per se erg laag, en heb er erg veel last van bij het rijden. Zowel direct qua zicht, als door de hoofdpijn die ik er vaak van krijg, waardoor ik minder kan concentreren.

Ik weet gewoon niet zo goed waar ik hiermee terecht kan, want 'het voldoet aan de Europese wetgeving' betekent naar mijn idee dat we daar dan wat aan moeten doen. En dat kan jaren duren, dus snel starten lijkt me. Maar ja, wie ben ik? En wie is 'wij'? Dus, beste ANWB, als u mij en het overige verblindde deel van uw leden kunt helpen door signalen voor verbetering door te geven - graag!



***

Reactie van Belorry:

Fijn dat ik niet de enige ben die last heeft van koplampen van andere auto`s. Het kan mij niet schelen of het xenon lampen of andere lampen zijn het is gevaarlijk voor andere weg gebruikers. de laatste jaren doet het zeer aan mijn ogen en is het inderdaad vaak alsof ze met groot licht rijden. Ook ik heb een laag model auto maar dat zou niks uit moeten maken. Ik heb voor s avonds een zonnebril met gele glazen zodat het niet zo veel pijn doet maar helaas zie ik dan wel minder als zou moeten... Ik begrijp niet dat zulke lampen zijn toegestaan in het verkeer... Ook hebben vele auto`s hun mist verlichting aan als het niet mag/nodig is dat is zelfs overdag vervelend..