Tegenwoordig bij aanschaf nieuwe auto alleen nog plaats voor hybride of elektrisch?

Vraag gesteld door speurneus op 17 augustus 2017

Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe of jonge tweede hands auto. Van overheidswege worden steeds meer geluiden gehoord over elektrisch rijden. Moet ik, tegen de achtergrond van de regeringsplannen, mijn zoektocht uitsluitend richten op elektrisch rijden of is een benzine-auto nog steeds een verantwoorde keuze? Ik wil n.l. niet het risico lopen, dat mijn aanschaf over enkele jaren amper nog wat waard is, of zal het zo'n vaart niet lopen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het kopen van een nieuwe auto en eventuele toekomstige milieumaatregelen.

De maatregelen die er nu zijn in Nederland, ik doel op de milieuzones in Utrecht en Rotterdam, hebben vooral betrekking op de wat oudere dieselauto's. Dat gaat zich op termijn uitbreiden tot meer steden en mogelijk de wat nieuwere dieselauto's.

In Duitsland bijvoorbeeld moet de NOx uitstoot dermate worden teruggedrongen dat zelfs de modernste Euro 5 dieselauto al onder vuur ligt.

Met benzine-auto's zal het zo'n vaart niet lopen, die kunt u gerust nog aanschaffen. Hybride is ook een goede keus, is wel wat duurder in aanschaf maar de brandstofkosten zijn weer lager en het is beter voor de luchtkwaliteit. Ze bieden dezelfde praktische functionaliteit als benzine-auto's.

Een volledig elektrische auto is bij particulieren nog niet zo populair, maar daar zit wel groei. Dan bedoel ik de actieradius die voor velen nog te kort is, de mogelijkheden tot laden, en de totale kosten. Met een volledig elektrische auto bent u vanwege de hogere aanschafprijs en de onzekere restwaarde nog steeds wel duurder uit dan met een benzine- of hybride auto.

Als deze drie drempels voor elektrisch rijden over een jaar of 5 à 10 zijn genomen, verwacht ik dat de benzinemotor hetzelfde lot is beschoren als de diesel.



***

Reactie van Jack46:

Het zal steeds lastiger worden om te kiezen. Heb vorig jaar ook maar weer voor benzine gekozen in de hoop en verwachting dat er over 5 tot 10 jaar nog inruilwaarde over is . Als er tegen die tijd massaal over gestapt is of wordt op elektrisch , dan kon de inruilwaarde wel eens dramatisch laag worden. Dat is wat vraagsteller vooral bedoelt denk ik. Op dit moment vindt ik elektrisch nog niet aantrekkelijk genoeg , maar dat gaat in de toekomst zeer zeker veranderen. Vooral als aardolie schaars en duur gaat worden komt het omslagpunt te verschuiven. Ook andere technieken of combinaties kunnen in de toekomst nog een kans maken. Afwachten waar fabrikanten mee gaan komen.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

@Jack46: Het antwoord op wat de vraagsteller volgens u bedoelt zit in mijn laatste zin.

Benzine is echter op dit moment nog steeds een financieel verantwoorde keus, omdat de afschrijving van elektrische auto's nu naar verhouding nog hoog is. De vernieuwing van elektrische auto's gaat sneller gaat dan bij 'fossiele' auto's, dus ook de veroudering. Hoe sneller de ontwikkeling gaat, des te sneller slinken de bezwaren tegen elektrisch rijden.

Elektrisch rijden is nu nog niet interessant voor de grote massa, maar er is op alle fronten groei. De waarde van benzine-auto's zal vooral erg afhankelijk zijn van overheidsbeleid, zoals nu met diesels aan de gang is.