Tandje verspringen van de distributieriem, als gevolg van reparatie stuurbekrachtiging?

Vraag gesteld door G.E. Elias op 26 november 2015

VW California Freestyle bwjr 2001 diesel.
Na reparatie aan de stuurbekrachtiging. Vervangen van spanrol, spanrolhouder, demper en multiriem maakt de motor veel lawaai.
Mijn garagehouder heeft advies gevraagd bij de VW dealer. De conclusie van de VW dealers de distributieriem is een tand versprongen. De distributieriem is in maart 2011 vervangen bij een km stand van 116000 km. De km stand bedraagt nu 172000 km. Kan het verspringen van de distributieriem het gevolge zijn van de werkzaamheden of is het domme pech en toeval dat het verspringen van de distributieriem zich na de reparatie werkzaamheden manifesteert.

Met vriendelijkge groeten,
G.E.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er een verband is tussen het repareren van de stuurbekrachtiging en het verspringen van de distributie.

De handeling op zich kan ik niet met elkaar in verband brengen. Feitelijk komt de distributie niet eens in beeld bij een dergelijke reparatie. Het is niet helemaal duidelijk wat de reden was om de genoemde onderdelen van de stuurbekrachtiging te vervangen. Een mogelijk verband zou nog kunnen zijn dat bijvoorbeeld de spanrol van de multiriem is vastgelopen en de distributie daardoor een tandje is versprongen.

Het zou ook nog kunnen dat bij het omleggen van de multiriem, bij het verdraaien van de krukas, misschien tegen de draairichting in de riem een tandje is versprongen. Ik denk echter dat dit niet verwijtbaar kan zijn en dat dit mogelijk te wijten is geweest aan een te slap afgestelde distributieriem.

Hoewel de riem formeel nog niet aan vervanging toe is, zou ik wel overwegen de riem preventief toch maar te vervangen. Je weet maar nooit wat de riem bij het verspringen voor schade heeft opgelopen.