onrustig rijgedrag Honda CR-V

Vraag gesteld door jobu op 24 augustus 2017

na de wissel van banden van winter naar de 'normale'4-seizoen banden van DUNLOP typr ST30 er vaar ik een zeer onrustig rijgedrag. Bij snelheden van met name tussen 90 tot 120 km /uur veel getril in de voorstoelen. Dealer heeft van alles uitgeprobeerd: vervangen wielen, vervangen aandrijfassen, balanceren, uitlijnen. Geen resultaat. Dealer heeft gebeld met importeur. Men komt er niet uit. Men zegt mij dat het een 'product eigenschap' betreft. Andre CR-V'szouden het ook hebben, maar niet in die mate als bij mijn auto. CR-V uit 2010, 2,4 ltr kmst 104.000. De achterbanden zijn enigszins gecupt aan de binnen zijde, maar men geef aan dat dit niet de oorzaak kan zijn. Tijdens het rijden op N-wegen hoor ik rijgeluid met een zekere cadans. Kan ik mijn auto bij de ANWB voor expert onderzoek aanbieden c.q. heeft u enig idee/ ervaring wat de oorzaak kan zijn.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Na de seizoens-bandenwissel trilt uw Honda CRV bij snelheden tussen 90 en 120 km/h.

De dealer heeft al velgen en aandrijfassen vervangen, maar deed de klacht zich bij de winterset niet voor? Een producteigenschap kan natuurlijk niet opeens ontstaan na de wissel van een set banden.

Liggen de twee bandensets om hun eigen velg, of wisselt u de banden steeds op de velg?

Het bijgeluid zoals u omschrijft kan van cuppende banden komen. Dat is vooral hoorbaar op mooi vlak asfalt en is te omschrijven als "zingend, zoemend".



***

Reactie van jobu:

De winter en zomer banden hebben ieder eigen velgen. De trilling is niet opgemerkt tijden het rijden met winterwielen. Enkele jaren geleden was ook sprake van cuppende banden. Duidelijk meer dan nu het geval is. Toen was ook sprake van onrustig rijgedrag. Na vernieuwing van banden was het onrustige gedrag verdwenen. Bijzonder vind ik dat de garage ook andere wielen heeft uitgeprobeerd en geen verschil merkte in rijgedrag. Bij mij blijft hangen dat de auto mogelijk (erg) gevoelig kan zijn voor cuppende banden?



***

Reactie van jobu:

Graag stel ik u naast het voorgaande de volgende vraag: KwikFit informeerde mij dat zomerbanden een minder zachte rubbersamenstelling hebben. Is het nadelig in rijgedrag als ik de bestaande Dunlops alleen achter vervang door pure zomerbanden van bijvoorbeeld Michelin of Continentaal?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Het trillen van de auto en het cuppen van de banden zijn twee verschillende dingen.

Een trilling die zich alleen voordoet tussen 90 en 120 km/h, zowel bij trekkende motor als bij uitrollen, moet te maken hebben met onbalans in de band/velgcombinatie, of iets dat met dezelfde snelheid meedraait. De aandrijfassen zijn al vervangen. Remschijven kunnen theoretisch ook voor onbalans zorgen, maar omdat de trilling zich bij de winterset niet voordoet zoek ik de oorzaak toch in de zomerset. Hoogteslag (onrondheid) kan ook voor trillingen zorgen, maar die is ook bij andere snelheden voelbaar.

Hoe deed de auto het vorig jaar met de zomerset?

U schrijft dat u op vierseizoenenbanden rijdt in de zomer, en in de winter rijdt u op winterbanden. Het enige voordeel van vierseizoenenbanden (u kunt ze het hele jaar laten zitten) blijft zo onbenut. Als u overweegt om zomerbanden te monteren, wat zeker geen gek idee is, dan zou ik dat wel per vier stuks doen om de balans tussen voor- en achteras niet te verstoren.

U omschrijft het rijgedrag als onrustig. Dat kan een combinatie zijn van trillingen en het bijgeluid door het cuppen van de band. Dat is een afwijking in de slijtage. De profielblokken slijten in draairichting schuin af, ook wel zaagtandprofiel genoemd. Dat is te zien, maar nog beter te voelen aan de band.

Tot slot nog één vraag: zijn de velgen van de zomerset origineel Honda en behorend bij de CR-V?



***

Reactie van jobu:

Het zijn originele velgen die bij de nieuwkoop in 2010 onder de auto zaten met de Dunlop vier seizoenbanden. Vorig jaar met zomerset niets bijzonders gemerkt. Het jaar daarvoor weer wel. Banden waren sterk gecupt. Toen nieuwe aangeschaft achter. Dat was dus in 2015 en ca 30000 km geleden.



***

Reactie van jobu:

heeft de ANWB nog onderzoekstations waar ik desnoods de auto kan aanbieden om het probleem op te sporen?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Helaas beschikt de ANWB niet over de mogelijkheden om de oorzaak van een trilling op de brug op te sporen.