Barst voorruit rechtsboven (zichtveld bijrijder), mag dat (in Frankrijk)?

Vraag gesteld door Basjongmans op 14 juli 2017

Hoi ANWB,

Ik ga binnenkort met de auto (Seat Arosa) naar Frankrijk. Er zit een flinke barst van 10/15 cm in de vooruit. Rechts helemaal boven, dus niet in het gezichtsveld van de bestuurder. Als je er met je hand overheen gaat, voel je niet dat er een barst in zit.

In Nederland rij ik hier nu zonder problemen al een maand of 2 mee rond, maar binnenkort ga ik naar Frankrijk. Moet ik per se de vooruit laten vervangen ? Mijn verzekering vergoed deze kosten (helaas) niet, dus als het niet hoeft scheelt dat kosten.Maar ik heb ook geen zin om in Frankrijk rond te rijden met het idee dat ik hier een fikse boete voor zou kunnen krijgen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Bas

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over een beschadigde voorruit en of dat in Frankrijk is toegestaan.

Het uitgangspunt is of u zo in Nederland zou mogen rijden m.b.t. de APK regelgeving. Dat is lastig te interpreteren zonder een daadwerkelijk beeld van de breuk. Het volgende artikel is van toepassing;

Artikel 2.9.4 - Toegestane beschadiging
1. In het vlak voor het directe gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 2.9.5, de volgende
beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:
a. enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
b. oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt;
c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig
getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer
dan 20 mm.
2. In het vlak voor het indirecte gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 2.9.5, de volgende
beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:
a. enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
b. oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt;
c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig
getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer
dan 50 mm.
3. Onder de in het eerste en tweede lid genoemde enkelvoudige scheuren worden scheuren verstaan
die in de gezichtsvelden geen vertakkingen vertonen tussen begin- en eindpunt, zoals weergegeven
in figuur 15.
4. In het randvlak mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn.
5. Indien een beschadiging of verkleuring doorloopt in de verschillende te beoordelen vlakken van de
ruit, dan moet alleen dat deel van de beschadiging of verkleuring in ogenschouw worden genomen
dat in het te beoordelen vlak aanwezig is.