Verschil versn.bak 6 automaat en powershift Ford C-max 1.5 benz.

Vraag gesteld door jspm op 10 februari 2017

Tot 2012 had ik een C-max 2.0 automaat (vloeistof-koppeling), in 2012 1.6 benz. handschakel. was geen autom. leverbaar. Wil Nw C-max 1.5 weer met automaat, is relaxter. Er zijn twee uitvoeringen 6 automaat en Power Shift. Wat is het verschil?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de automaat in de nieuwe Ford C-Max.

Er is maar één automaat beschikbaar voor de C-Max. De 6-traps Powershift met dubbele koppeling. Dit is de nieuwe generatie automaten vergelijkbaar met de DSG automaat die VW/Audi al geruime tijd geleden introduceerden. Deze automaat heeft als eigenschap snel en soms onmerkbaar over- en terug te schakelen. Verder heeft deze automaat in tegenstelling tot de wat meer traditionele versie met koppelomvormer géén negatieve gevolgen voor het brandstofverbruik. Meer smaken heeft Ford niet,  maar geen reden om niet voor deze automaat te kiezen.

 


***

 

 

 

Reactie van jspm:
jspm
In de folder zowel bij de Focus als bij de C-Max wordt bij de transmissie geschreven:
bij 1.5 benzine A6 en bij de 2.0 diesel Power Shift!
Op internet lees ik dat als zou Ford voor de benzine versies zijn afgestapt van de Power Shift en een "Gewone Bak" monteren ?
Wat houd die gewone bak in ?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

U heeft inderdaad gelijk. Ford spreekt nog steeds over 6-traps automaten maar bij de diesel versie wordt deze duidelijk als Powershift betitelt. Dit type automaat heb ik in mijn eerdere antwoord beschreven.

De ''gewone" automaat is van het conventionele type met koppelomvormer. Dat is de wat meer de traditionele automaat die we al heel lang kennen en nog altijd niet volledig vervangen door de Powershift-achtige dubbele koppeling automaten. We zien zelfs een trend dat deze automaat weer wat vaker toegepast wordt. Het lijkt dat deze automaat een wat vriendelijker karakter heeft. Een nadeel is wel dat deze automaat zorgt voor een wat hoger brandstofverbruik. Het type Powershift heeft dat niet.

Wat mij betreft is dat het enige wezenlijke nadeel en is er technisch of wat rijcomfort geen bezwaar voor deze motor/automaat combinatie te kiezen.