Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BSI gaat steeds kapot

Vraag gesteld door Maarten191 op 21 december 2017

Bij mijn Citroen DS3 gaat steeds de BSI kapot, nadat 2 maand geleden de Aircopomp is vervangen. Toen is de BSI vervangen, en na 1.5 dag deden mijn achteruitrijlampen en PDC niet meer. Ook schakelt de ruitenwisser achter niet in met achteruitrijden. De BSI is wederom kapot, ben naar de dealer geweest. Daar BSI vervangen, maar die ging meteen weer kapot. Na 2,5 uur onderzoek blijkt er ergens in de kabel van voor naar achter is niet goed te zijn. Echter is dit nog niet zeker, hij gaat binnenkort weer naar dealer om dit te onderzoeken. Dit mag toch niet zomaar kapot gaan bij een auto van 2012?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Twee maanden geleden hebt u de aircopomp van uw Citroen DS3 laten vervangen. Daarna gaat steeds de BSI kapot. Kort daarna deden ook de achteruitrijlampen en de PDC het niet meer. Ook schakelt de ruitenwisser (achter) niet meer in bij het achteruit rijden. De dealer heeft de BSI vervangen echter is die mogelijk weer stuk. U vraagt zich af of u dat bij een auto uit 2012 mag verwachten.

U zou een onafhankelijke expert kunnen inschakelen. Uit dat onderzoek moet blijken of de oorzaak bij de dealer ligt, dan wel of er sprake is van een eigen gebrek, of dat het gebrek het gevolg is van een andere oorzaak.

Echter, navraag bij een auto-expert geeft eigenlijk al aan dat de kans zeer klein is dat de genoemde problemen voortkomen uit de vervangen aircopomp. Het probleem met de BSI (een soort meterkast van de auto-elektronica) is namelijk bij uw auto een veel voorkomend gebrek. Echter, een dergelijk onderdeel zou wel ongeveer tien jaren mee moeten kunnen gaan aangezien het geen slijtage onderdeel is. Indien u de auto nieuw of als occasion bij de dealer hebt gekocht is het redelijke te noemen dat de dealer voor die veelvoorkomende problemen instaat. Ik zou ik derhalve dan ook willen adviseren om hem daarop aan te spreken en hem in de gelegenheid te stellen de gebreken te herstellen.

Meer informatie over klachten na aankoop of klachten na reparatie/onderhoud vindt u op onze website.