Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

kleine of juist grote motor?

Vraag gesteld door Ronald G op 5 december 2016

Ik overweeg een andere auto te kopen, maar ik ben in verwarring geraakt over of ik een auto met een kleine motorinhoud moet kopen met compressor en turbo of juist een motor met bijvoorbeeld 2 ltr motorinhoud. De verkopers spreken elkaar tegen. Wat zijn de voor en nadelen wat betreft verbruik, milieubelasting en duurzaamheid?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Een laag verbruik en lage uitstoot, daar moeten auto's tegenwoordig aan voldoen. Dat bepaalt de Europese regelgeving én in Nederland staat de BPM aanschafbelasting rechtstreeks in verband met het gemeten brandstofverbruik.

Er zijn verschillende oplossingen. Veel fabrikanten zijn begonnen met 'downsizen'. De motor krijgt een kleinere cilinderinhoud, vaak ook minder cilinders. Het gebrek aan 'cubic inches', wordt gecompenseerd door drukvulling door middel van een uitlaatgasturbo of mechanische compressor. Voordelen zijn een laag verbruik bij een rustige rijstijl en een soepele motor, dus relatief veel trekkracht bij lage toerentallen. Prettig als je wilt opschieten of bij het trekken van een caravan. Maak je van dat vermogen en trekkracht gebruik, dan schiet het verbruik wel omhoog.

Een andere oplossing koos Mazda: een motor zonder turbo, maar met een hogere compressieverhouding. Ook die motor draait zuinig bij deellast en levert op afroep ook goede prestaties.

Als het gaat om het praktijkverbruik versus de fabrieksopgave dan is een duidelijke trend zichtbaar: hoe lager het verbruik volgens de folder, des te groter de afwijking in de praktijk.

Qua duurzaamheid is er op elk concept geen duidelijke winnaar aan te wijzen. Ik adviseer uitgebreid proef te rijden met auto's die op uw lijstje staan, want de karakters van de motoren kunnen sterk verschillen, naar ieders eigen smaak.