Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zijn er risico's verbonden aan het kopen van een geïmporteerde auto bij een dealer?

Vraag gesteld door rvdtol op 8 juli 2015

Onze (Toyota)dealer heeft zelf jonge auto's geïmporteerd en verkoopt dit voor aantrekkelijke prijzen. Is dat een risico? Bijvoorbeeld als je de auto later weer wilt verkopen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Importauto verkopen/inruilen
Het later weer verkopen of inruilen van een importauto kán inderdaad nog weleens negatief geïnterpreteerd worden. Er zijn echter veel auto's waar relatief veel vraag naar is en weinig aanbod, waardoor dealers actief de buitenlandse markt opgaan. Dit zijn in de regel niet de auto's met een dubieus verleden.

Onderhoudsboekje 
Het is van belang dat er een inzichtelijke historie bekend is van de auto zoals een ingevuld onderhoudsboekje met bijvoorbeeld een datum van onderhoud met een kilometerstand. Verder kunt u altijd een factuur overleggen van een jong geïmporteerde Toyota, die via de officiële dealer het land is binnengekomen. Alles bij elkaar zal dit bij een latere verkoop niet nadelig zijn voor de restwaarde.

 


***

 

 

 

Reactie van BennieWoef:
Zelfs door merkdealers worden veelvuldig schade-auto's geïmporteerd. Hierdoor krijgen ze bij import een BPM-korting. Hoewel een beperkte schade, mits kundig hersteld, geen enkele afbreuk doet aan de kwaliteit van de auto, is het feit dat deze als schade auto geregistreerd heeft gestaan reden voor garages later een fikse korting op de inruilwaarde te rekenen.

Check dus altijd het kenteken op de RDW site. Wanneer de datum registratie nl nieuwer is dan de eerste toelating is het een importauto. Controleer vervolgens wat hier staat als Bruto BPM bedrag. Pak er een BPM calculator bij en check wat de normale BPM waarde van de betreffende auto is. Soms is de Bruto BPM waarde maar 10% van de oorspronkelijke waarde. Dit wijst op een voertuig dat zwaar in de kreukels geïmporteerd is. Het bruto BPM bedrag is dus NIET lager als gevolg van de leeftijd van de auto maar alleen door schade bij import.
Afhankelijk van de leeftijd van de auto wordt er nog een korting gegeven op deze bruto BPM zodat de importeur uiteindelijk een netto BPM-bedrag dient af te dragen.

3 uur onderzoek heeft mij reeds inzicht verschaft hoe ik essentiële data op dit punt kan verzamelen en kan opbouwen op basis van vrij toegankelijke gegevens. Een eenvoudige check op de RDW database toont al diverse exemplaren die wel op kenteken staan maar reeds meer dan een maand wachten op keuring en daarbij een opvallend lage bruto BPM. Dit kunnen natuurlijk ook exemplaren zijn die geïmporteerd zijn door een hobbyist die vervolgens zelf gaat restaureren voor eigen gebruik, maar wanneer het voertuig volgende maand aangeboden staat bij een dealer loop ik er liever met een grote boog omheen. 

Overigens ben ik van mening dat de ANWB best wel zelf voor een dergelijke alert-voorziening voor haar leden zou mogen zorgen. ICT-ers genoeg bij jullie. Bij gebrek hieraan zal ik deze voorziening op poten gaan zetten, nu ik na zulk kort onderzoek heb kunnen vaststellen hoe eenvoudig dat is op basis van open data.