Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Audi a5 2.0 tfsi, gereviseerd na olieweging, tevens nokkenas lager beschadigd waardoor cilinder kop moest worden vervangen

Vraag gesteld door Gijs2003 op 4 februari 2016

Km stand 90000
Bouwjaar dec 2010
De revisie is kosteloos uitgevoerd echter de cilinderkop kost me 2800 euro.
Is het redelijk dat ik dit moet betalen?

Ikzelf vind nl dat deze reparatie niet voor mag komen na 90000 km.
Tevens is het volgens mij goed mogelijk dat het olie verbruik probleem hier ook de oorzaak van kan zijn.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De motor van uw Audi is kosteloos gereviseerd nadat er een te hoog olieverbruik is vastgesteld. De vraag is waarom u de reparatie aan de cilinderkop zelf moet betalen. Welke reden geeft de dealer op?
Om te kunnen zeggen of het redelijk is dat u die kosten zelf moet betalen, moet worden vastgesteld waardoor het nokkenaslager precies beschadigd is geraakt, en in welk verband die schade staat met de reden van de revisie. Een verband daartussen is technisch goed mogelijk. Er zijn soortgelijke gevallen bekend waarbij ook nokkenaslagers kosteloos zijn vervangen. De dealer moet een reden opgeven waarom ze de revisie van het onderblok voor hun rekening nemen, en de rekening van de koprevisie bij u wordt neergelegd.



***

Reactie van Gijs2003:

duidelijk antwoord, dit doorgestuurd naar de dealer waarna ze het volgende hebben geantwoord:e motor reparatie is vergoed door de fabriek en niet door de Audi dealer, dit is een vorm van coulance geweest wat de fabriek geeft.
De cilinderkop hoort niet bij deze reparatie, en heeft er ook in zoverre niets mee te maken. Er is bij uw auto een lager schaal beschadigd van de nokkenas.
Uw motor is gereviseerd, omdat deze veel olie verbruik had, deze kosten zijn vergoed door de fabriek. (de zuigers, drijfstangen en zuigerveren zijn vervangen) . Als het olie pijl altijd op niveau blijft, dwz dat hij altijd bijtijds is bijgevuld met de juiste olie en zonder dat het niveau te laag is geraakt, waardoor er een rood olie druk lampje is gaan branden, dan kan er verder geen schade aan de motor ontstaan.
Turbo en drijfstanglagers zijn allemaal gecontroleerd, en daar was geen slijtage aan geconstateerd.
Er bestaat dus geen verband tussen de cilinderkop en de revisie van de motor.

Moet ik hiermee akkoord gaan?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

In het antwoord van uw deler mis ik nog de exacte reden waardoor het nokkenaslager beschadigd is geraakt. Er wordt gesteld dat het defect niets te maken heeft met het hoge olieverbruik en de reparatie daarvan, maar dat wordt niet onderbouwd. In dit geval is de oorzaak van het defect cruciaal in het vraagstuk of het terecht is dat u de rekening moet betalen. Op dit moment zou ik er niet mee akkoord gaan. Ik vind een reparatie van 2800 euro veel geld, een nokkenaslager zou bij voldoende smering langer moeten meegaan. Een olieverbruik wordt onder coulance opgelost, een nokkenaslager niet. Vanwaar dat verschil?



***

Reactie van Gijs2003:

Beste Erik Jan,

Ik heb zojuist weer antwoord van de AUDI dealer.
Zij geven aan dat ze niet op de hoogte zijn van de onderhoudshistorie en dit de reden is dat er daardoor niet wordt vergoed.
Vreemd verhaal omdat ik alvorens de revisie onder coulance kon plaatsvinden ik moest aantonen dat de auto volgens de audi/fabrieks normen was onderhouden.
Dit is door PON zowel als garage POPPE goedgekeurd.

Enfin, hieronder de E-mail correspondentie vd dealer, helaas zonder antwoorden op uw vragen:

Graag wil ik u er op wijzen dat we afgesproken hebben dat we een discussie VOORAF gaan voeren, en NIET achteraf.
U heeft ons per mail opdracht gegeven voor reparatie en vervanging van de cilinderkop.
Ook is er door u voor akkoord getekend op de factuur voor vervanging en reparatie aan uw auto inzake onderhavig mankement.
Hierbij geven wij u nogmaals uitleg, waarom de cilinderkop vervangen is:
Uw cilinderkop van de Audi A5 is vervangen doordat er één lagerschaal beschadigd was.
Dit kan bijvoorbeeld komen door:

· niet tijdig verversen van de olie;
· het gebruik van niet originele onderdelen, denk hierbij aan een niet originele oliefilter, etc.;
· is de olie verversing wel gedaan met de juiste oliespecificatie voor deze motor?

Met ander woorden: wij hebben geen enkele onderhoudshistorie van de auto en kunnen dus geen aansprakelijkheid aanvaarden voor het ontstaan van het mankement aan uw auto.

Gezien het bovenstaande, kunnen wij niet anders dan de vordering ad. € 2.798,51 op uw naam in onze debiteurenadministratie handhaven.
Graag zien wij dan ook binnen 10 dagen de betaling hiervan tegemoet.