Roetfilter voor camper van 1995

Vraag gesteld door Roetfilter Camper op 22 april 2018

Ik heb een Fiat Ducato 2,5 TDI van 1995. Nu overweeg ik een roetfilter te laten plaatsen. Wanneer de extra belasting voor oude diesels start, krijg ik die dan ook wanneer ik een nieuwe roetfilter laat plaatsen? En krijg ik een certificaat nr. 4? Ik wil best aan het milieu werken maar zo'n filter kost excl. inbouwen al € 1045,--.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het plaatsen van een roetfilter op uw camper van 1995.

Deze camper stamt uit de tijd dat Euro-1 van kracht was. Met een achteraf geplaatst roetfilter blijft dit onveranderd. Dit roetfilter zal dus géén positieve gevolgen hebben MRB wanneer er voor vervuilende diesels hogere tarieven gaan gelden. De auto blijft klasse 1.

Ook voor toegang in bepaalde Duitse steden zal een investering in een roetfilter niet helpen. Dat lukt wel wanneer het een diesel is met Euro-3. Maar een Euro-1 auto is té gedateerd om met achteraf gemonteerd roetfilter toch de groene sticker te verkrijgen.

Een roetfilter zal zeker een positief effect hebben op de roetuitstoot wanneer u bereid bent daarvoor een dergelijke investering te doen. Aan de emissie klasse zal echter niets veranderen en zal u wat MRB in de toekomst en milieuzones betreft daar niet het beoogde effect mee behalen.



***

Reactie van Onno B.:

Mijn Volvo V70 D5 uit 2003 heeft een fabrieksroetfilter, dat achteraf is gemonteerd door Volvo, met subsidie van de overheid. Hij valt (hierdoor?) in milieuclassificatie Euro-3. Hij is dus een stuk minder vervuilend dan af-fabriek en wellicht ook dan menige andere diesel vanaf 2006. Geldt voor deze auto met roetfilter dan vanaf 2019 toch de toeslag voor vervuilende diesels? En vindt de ANWB dat redelijk?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De toeslag op diesels heeft betrekking op voertuigen met een fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km. Het betreft met name personenvoertuigen zonder af-fabriekroetfilter die vóór 2005 in het verkeer zijn gekomen.

U meldt dat uw Volvo is voorzien van een roetfilter. Wanneer volgens de voertuiggegevens er sprake is van een fijnstofuitstoot van niet meer dan 5 mg/km zou u daarmee de toeslag ontlopen. Dat zou feitelijk alleen bereikt kunnen worden met een ''gesloten roetfilter''. De grote vraag is welk type roetfilter er achteraf door Volvo is gemonteerd. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit een ''gesloten'' systeem is waarmee meer dan 95% van de schadelijke deeltjes. Daarmee blijf je ook onder de beoogde 5 mg/km zoals bij de Euro-5 klasse diesels.

De reductie van fijnstof bij open filters is eigenlijk maar heel beperkt. Dat is ook de reden geweest dat de Overheid de subsidie voor deze filters al snel heeft stopgezet. Met het verbeteren van de luchtkwaliteit is het logisch dat de Overheid het onderscheid maakt tussen open en gesloten roetfiilter en de daaraan gerelateerde fijnstofuitstoot. Uiteindelijk is fijnstof zeer schadelijk voor de volksgezondheid en is dat bij een gesloten systeem nagenoeg nihil.