Nieuwe auto's met BiFuel

Vraag gesteld door Verschut op 02 september 2017

Momenteel rijdt ik een Chevrolet Spark BiFuel, die aan vervanging toe is. Ik zou graag weer een nieuwe BiFuel willen kopen, maar het aanbod daarvan is veel beperkter dan 5 jaar geleden. Ik heb een budget van ongeveer 15.000 euro.

Verder hebben diverse dealers mij verteld, dat als ik LPG laat inbouwen in een nieuwe auto, de garantie geheel of gedeeltelijk (hangt van het merk af) vervalt.

Ik kom dan uit op een Dacia Sandero of Logan.

Zijn er nog andere alternatieven, die ik over het hoofd zie?

Verder krijg ik vaak te horen, dat Dacia het B merk van Renault is. Klopt dat? En zijn er gegevens over storingen en problemen met deze auto's?

Graag hoor ik uw mening over deze twee vragen.

Bij voorbaat dank.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over BiFuel, auto's die af-fabriek geleverd worden op LPG. De spoeling wordt inderdaad dun. Ford is helemaal met LPG gestopt, Opel heeft de Corsa (en de duurdere Mokka) nog als BiFuel uitvoering in de prijslijst staan.

Dacia
Dacia is een merk van Renault dat aan de zogenaamde onderkant van de markt opereert: de lagere aanschafprijs is het belangrijkste marketing-instrument. De kwaliteit in de zin van storingen doet niet onder voor die van andere merken.

Afweging van de klant
Bij de beoordeling van de auto op het gebied van comfort, rij-eigenschappen en de algehele kwaliteitsbeleving, houdt men bij deze auto altijd de prijs in het achterhoofd. "De afwerking en de gebruikte materialen in het interieur zijn gezien het prijsniveau heel aanvaardbaar", staat er bijvoorbeeld in de test van de Sandero. Een Ford Fiesta of Opel Corsa scoren dan op veel fronten beter, maar die auto's zijn ook een stuk duurder. Een Dacia Logan biedt ook nog eens een veel grotere auto met veel binnenruimte. Maakt het merk interessant. Het is een afweging van de klant de zijn eigen voorkeuren heeft, en uiteindelijk de portemonnee moet trekken.

Ambassadeurs
Het succesvolle merk bedient een grote groep automobilisten die enthousiast zijn over de prijs-kwaliteitsverhouding, en niet zo nodig voor 'best gestest' gaan, maar voor 'prima voordelige keus'. Dacia-rijders zijn vaak heel trouw aan hun merk en tonen zich in veel gevallen ware ambassadeurs van het merk. De Sandero is in ons land het populairste model van het merk.