Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Detail uitleg koerslijst + reactie op rercente bevindingen.

Vraag gesteld door H. Plugge op 4 maart 2018

Bij de ANWB Auto koerslijst wordt uitleg gegeven over de verschillende soorten waarden van een auto. Bij de uitleg van 'Inruil bij autobedrijf' kan ik niet opmaken of het genoemde bedrag inclusief de gebruikelijke korting is die autobedrijven geven bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto. Graag krijg ik meer helderheid hierin.
Vervolgens vraag ik uw reactie op mijn bevindingen bij onderhandelingen over de inruilwaarde bij verschillende dealers tijdens mijn zoektocht naar een NIEUWE auto.
1. Sommige dealers hanteren een inruilwaarde, zonder inzicht te geven hoe deze is opgebouwd, d.w.z. welk deel de daadwerkelijke korting is. Mijn ervaring is dat dit bedrag vaak niet in de buurt komt van de opgegeven richtprijs 'Inruil bij autobedrijf'.
2. De meeste dealers zeggen de auto zelf op een veiling aan te bieden en het hoogste bod als (kale) inruilwaarde te hanteren. Daarboven op wordt dan korting gegeven op de aan te kopen nieuwe auto. Mijn ervaring leert dat de genoemde kale inruilwaarde bij de verschillende pogingen bij 3 dealers beduidend minder is dan de richtprijs van de Koerslijst die wordt opgegeven bij de Veilingwaarde.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

De (hoogte van de) genoemde richtprijs inruil bij het Autobedrijf staat los van een eventuele korting op de aan te schaffen auto bij de Inruilbedrijf. In de praktijk komt het wel voor dat in een transactie de in te ruilen auto wat hoger op papier wordt gezet en de aan te schaffen auto wat lager.

Onze richtprijs bij inruil is wat wij denken dat een goed bod voor een gemiddelde auto, van dat merk/type/uitvoering/kilometerstand zou zijn.

Veel autobedrijven hanteren een taxatie- of veilingsysteem waarbij een gegarandeerd bod op de inruilauto wordt gedaan. Deze prijs zou inderdaad vergelijkbaar moeten zijn met de richtprijs van de Koerslijst bij veilingwaarde. De korting op de aan te schaffen auto is dan het verschil tussen veilingwaarde en inruilrichtprijs.

Ook met betrekking tot de veilingwaarde betreft het een richtprijs. Wat zouden wij een normaal bod vinden voor een dergelijke auto, uitgaande van een goede staat van onderhoud en schadevrije auto. Er zijn omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de hoogte van het bod. Denk hierbij niet alleen aan schade of krassen, ook het ontbreken van de onderhoudshistorie kan invloed hebben. Verder zien we vaak dat op bijvoorbeeld geïmporteerde auto’s lager geboden wordt omdat er geen duidelijkheid is over schadehistorie en juistheid van de kilometerstand