problemen met turbo, injectie en roetfilter na software update Golf Diesel DGS Automaat 77 KW

Vraag gesteld door Hans0007 op 29 maart 2018

De Martin Schilder garage Drive-In ontraadt de auto nog verder te gebruiken. Wegens mogelijke gevolgen, zoals ontploffing van de Turbo en en vervolgens metaaldelen verspreid door de motor. Onderzijde Turbo zit vastgekit, roetfilter is verstopt evenals injectie, olieniveau is hoog mogelijk door diesel in de olie.
Is het bekend of deze klachten het gevolg zijn van de update of fouten van VW? De schade bedraagt ongeveer € 3000. De auto is altijd in onderhoud geweest bij Martin Scilder bedrijven.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt problemen aan uw VW Golf Diesel ná de software update.

Ik weet niet wat de leeftijd en kilometrage is van de Golf en wanneer de update is uitgevoerd. Importeur Pon heeft wél een extra garantie regeling in het leven geroepen wanneer er sprake is van gebreken na de update. Importeur Pon meldt daat het volgende over;

Welke onderdelen vallen binnen deze extra regeling?

‘’Deze regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding’’.

‘’Deze extra regeling laat het standpunt van Volkswagen onverlet dat de EA189-update geen nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor en de onderdelen daarvan. De autoriteiten die hier op toezien, hebben bevestigd dat de EA189-update aan alle wettelijke eisen voldoet en geen nadelige gevolgen heeft voor het brandstofverbruik, CO2-emissies, het motorvermogen, het koppel en geluidsemissies’’.

Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?

‘’Volkswagen heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd. Deze extra regeling geldt voor een periode van 24 maanden na uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 km op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt). Uiteraard geldt de extra regeling ook met terugwerkende kracht voor alle betrokken auto’s die in het verleden al zijn aangepast.’’

In ieder geval valt er wel iets te herkennen in het garantie verhaal en uw klacht. Dan doel ik vooral op het probleem met inspuiting. Wanneer uw auto wat datum update en kilometerstand betreft voor de regeling in aanmerking komt, zou ik zeker via de uitvoerende dealer daar een beroep op doen. Ik weet dat je dit soort problemen niet per definitie aan de update kunt ophangen maar er is in ieder geval wel een ingang via de genoemde extra regeling. Laat de dealer het vervolgens maar eens aannemelijk maken dat het niet iets te maken heeft met de update.

Voor de volledige info over zie Veelgestelde vragen over de extra regeling



***

Reactie van Hans0007:

De update werd uitgevoerd januari 2017. De huidige km stand is 195000. Per jaar rij ik ongeveer 25000 km. De auto werd bij de dealer afgeleverd na het middag uur op 30 maart. Men schreef mij dat het werk klaar zal zijn op dinsdag 3 april. Men bedoelt mogelijk met het werk de diagnose.