Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is het normaal dat een krukaspoelie na 127.000 km al zoveel speling vertoont dat hij in een kostbare reparatie moet worden vervangen?

Vraag gesteld door FKampers op 13 januari 2017

Volgens de garage die een beurt moest uitvoeren rammelde de motor. Toen ze gingen kijken waar dit door veroorzaakt werd kwamen ze erachter dat de krukaspoelie speling heeft. Blijkbaar is de vulcanisatielaag versleten. Om de poelie te vervangen moeten ze de motor laten zakken. Daar gaan ongeveer 7 uur werk in zitten, met bijbehorend kostenplaatje.
Ik wil nu graag weten of dit normaal is en of ik rond de 250.000 km erop moet rekenen dat dit weer gebeurt.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of een krukaspoelie met trillingsdemper na 127.000 km versleten mag zijn.

De levensduur van een krukaspoelie met trillingsdemper is afhankelijk van het gebruik maar ook bijvoorbeeld een olielekkage kan de levensduur bekorten. 127.000 km is een redelijke kilometerstand voor een krukaspoelie. Of u over 127.000 km weer een zelfde reparatie kunt verwachten hangt van verschillende factoren af.

U geeft niet aan om welk merk en type auto het gaat, welk bouwjaar en welke motor. Mogelijk wordt gelijk de distributie vervangen bij deze kilometerstand. Dit verklaart mogelijk de 7 uur werk.