Auto total loss, hoe wordt dit bepaald?

Vraag gesteld door Onie73 op 02 januari 2018

Mijn auto is economisch total loss verklaard (Mazda 2 uit 2003, 15-NF-NN, +/-148000 km) vanwege een deuk in de rechter voordeur. Ik ben bij mijn eigen Mazda garage geweest. Zij gaven aan dat de schade rond de 1000/1100 euro ligt. Van Univé moest ik naar een autoschadebedrijf; ik ben all risk verzekerd. Dit heb ik gedaan, waar het schadebedrag ineens op 2000 euro werd geschat. Het verschil konden zij niet verklaren. Er is een schade-expert wezen kijken en nu wordt de auto economisch total loss verklaard. Hij rijdt nog prima, er zit alleen een deuk aan de zijkant. Volgens de koerslijst is de dagwaarde bij total loss 2850 euro. Ik ben benieuwd wat een ANWB expert hier van kan zeggen? Univé geeft nu aan dat de auto op een website wordt gezet. Na bieding bepalen zij welk bedrag er uitgekeerd gaat worden. Wat mag ik hier van verwachten?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt hoe wordt bepaald of een auto economisch total loss is.

Het schadebedrag wordt vastgesteld en vervolgens wordt er gekeken naar de dagwaarde van de auto net voor de aanrijding en de waarde van de auto net na de aanrijding.

Als de dagwaarde van uw auto inderdaad wordt vastgesteld op € 2.850,- en de schade op € 2.000,- dan is er sprake van economisch totaal verlies als de auto na de aanrijding ( restant) € 850,- of meer waard is.

U krijgt maximaal uitgekeerd de dagwaarde -/- de restantwaarde, eventueel onder aftrek eigen risico.

U kunt met de expert overleggen of u alsnog het restant kunt behouden en laten repareren voor het bedrag dat u ontvangt.

Veronderstel dat de dagwaarde min de restantwaarde € 1.750,- is. Bij de reparateur die de schade heeft vastgesteld op € 2.000,- is de auto dan economisch total loss en zal de schade worden vastgesteld op € 1.750,- Voor dit bedrag kunt u de auto, als u het restant mag behouden, bij uw eigen Mazda dealer laten repareren, zij hebben immers de schade op € 1.000,- tot € 1.100,- geschat.