Kan ik in 10 minuten een koppelingsplaat vernielen?

Vraag gesteld door Koppelkluns? op 08 februari 2016

Ik heb onlangs de auto van een collega geleend (een oudere auto uit 1999). Na nog geen tien minuten rijden ging er van alles mis, koppelen ging niet goed meer, er was veel gebrom en een stank. Op de vluchtstrook de ANWB gebeld en toen de hulp er eenmaal was, bleek al snel dat de koppelingsplaat kapot was.
Mijn collega heeft bij de garage nagevraagd hoe de schade aan de koppeling (die vervangen moest worden) was ontstaan. De garage heeft gezegd dat 'de koppeling waarschijnlijk te veel heeft geslipt, waardoor de voering los is gelaten van de koppelingsplaat. Als de voering niet was losgelaten, had de koppeling waarschijnlijk niet vervangen hoeven worden.'
Volgens het overzicht van de garage is het volgende gebeurd:
- Diagnose stellen
- Koppeling controleren
- Koppelingsplaat, drukgroep en lager vervangen.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
- Drukgroep
- Druklager
- Koppelingsplaat
- Bolt
- Versnellingsbakolie

Mijn vraag is dus: Is het mogelijk om binnen tien minuten een koppeling waar niets mis mee was, volledig kapot te rijden? Als dat namelijk zo is, zal ik de kosten vergoeden. Als dat echter niet zo is, voel ik me daar niet zo toe geroepen.

Bedankt!

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of u in 10 minuten een koppeling kan vernielen.

Een koppeling is een aan slijtage onderhevig onderdeel. De auto was van bouwjaar 1999 en dus tussen de 16 en 17 jaar oud. In theorie is het mogelijk om binnen 10 minuten een koppeling te vernielen.

Onderzoek zal de toedracht moeten vertellen.

Als de koppeling nog goed was is de voering nog dik maar verbrand. Bij oververhitting van de voering komt de binding naar boven en vormt een glasharde laag aan de oppervlakte waardoor de frictie ernstig verminderd. Dit kan door een bedieningsfout (rijden met slippende koppeling) optreden.

Als de koppeling reeds een verregaande slijtage had is de aanlegdruk van de koppeling al lager en kan de koppeling spontaan gaan slippen zonder bedieningsfout.

Als de koppeling vet is, is er mogelijk ergens een lekkage opgetreden waardoor de koppeling is gaan slippen zonder bedieningsfout.

Onderzoek zal dus moeten aantonen of de koppeling vet of versleten was, in dat geval treft u geen blaam.