Hybride of CNG/Groengas?

Vraag gesteld door JohanKoning op 09 juli 2018

Wij zitten eraan te denken om onze auto (Toyota Corolla Wagon, diesel, bouwjaar 2004, bijna 4 ton op de teller) in te ruilen. We hebben daarvoor een budget van ongeveer 15.000 euro.

Nu zitten we te twijfelen tussen de overstap naar een hybride of een CNG/groengas-wagen. Bij de hybride zouden we bij Toyota kunnen blijven (Auris Wagon) - een merk dat ons zeer goed bevalt -, maar voor CNG zouden we bijvoorbeeld de overstap kunnen maken naar een Ford Grand C-Max of een Volkswagen Touran. Of misschien een Volvo (via import?)?

Zoveel vragen, wat is daarbij wijsheid? Qua kosten (we rijden 20.000 tot 25.000 per jaar), qua milieu, qua betrouwbaarheid?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wilt de keuze gaan maken tussen een hybride Toyota of een auto op op aardgas (CNG) cq de bio-variant groengas.

Tanken

Omdat CNG op een beperkt aantal punten verkrijgbaar is, is het voor veelrijders niet de beste keuze. Er moet vaak worden omgereden om te kunnen tanken en/of de route moet zorgvuldig worden gepland. Het is wel mogelijk om thuis of op de zaak een vul installatie te laten installeren. Hier vindt u een overzicht van waar je aardgas kunt tanken.

Milieu

De gezondheidsschade van CNG is iets hoger dan bij benzine vanwege de hogere uitstoot van stikstofoxiden (NOx). De CO2-emissie is gemiddeld 15% minder dan bij benzine. Bio-CNG (groengas) kan een CO2 vermindering van 80% opleveren. Een auto op CNG of bio-CNG stoot wel methaangas uit. Dat is ook een broeikasgas. De uitstoot van fijnstof is hetzelfde of soms hoger dan dat van een dieselauto met af-fabriek roetfilter.

Kosten

Tanken is op dit moment erg goedkoop, maar volgens onze koerslijstspecialisten is de restwaarde van een CNG-auto onzeker vanwege de beperkte vraag. Er kan niet met zekerheid worden gesteld of u met de aankoop van een CNG-auto uiteindelijk goedkoper uit bent.

Betrouwwbaarheid

We hebben geen redenen om aan de betrouwbaarheid van CNG-voertuigen te twijfelen, maar doordat er minder aantallen van zijn weten we ook minder van de betrouwbaarheid in de praktijk. Wat dat betreft heeft het (al dan niet plus-in) hybride concept van Toyota zich wel bewezen.